H2O ~Footprints in the Sand~ - recenze

3. února 2011 v 10:31 | Katsumi-sama |  Anime recenze
h2o
Hirose Takuma je slepý jako patrona, jeho laskavost až nápadně hraničí s blbostí a je studentem střední školy, příčemž nežije s rodiči, z čehož podle zákonu o Otaku, oddílu č. 52 o Pravděpodobnosti jasně vyplývá, že jde buď o typického hrdinu shounen, nebo o typického hrdinu harémovek. Pokud stále ještě máte nějaké pochybnosti, koukněte na úvodní obrázek a pokud nejste beznadějně zabednění, mělo by vám to celkem rychle dojít.
Tak tedy, Takuma se přestěhuje kdesi do vidlákova, kde si má nechat léčit svůj zrak či co, protože doktor ho v podstatě prohlásil za simulanta, když mu tvrdil, že fyziologicky mu vlastně nic není a všechno nasvědčuje tomu, že by vidět měl. Usoudil, že je to všechno kvůli psychologickému traumatu (WTF? Už jsem slyšela o případech, kdy lidé kvůli šoku třeba ochrnuli, ale tohle mi přijde poněkud pofidérní, oko je přece něco jiného než třeba noha, že,) a naordinoval mu pobyt v již zmíněném Zapadákově s jeho potenciálně úchylným strýcem (Pedobear by zaplesal). Už při první návštěvě školy přitáhne pozornost většiny děvčat, protože je přirozeně jeden z mála zástupců mužského pohlaví ve třídě a shodou okolností jediný, který není nakreslený naprosto ohyzdně. (A taky pořád tvrdily něco o tom, že mu musí pomáhat, protože je slepý, ale já bych jim to moc nevěřila). I když se na něj jako na mucholapku v podstatě nalepily všechny, zvláštní zmínku si zaslouží bloncka Hinata (na obrázku první zleva), která je i na standardy harému přehnaně přítulná a oslovuje Takumu "Hirose-sama," loli bloncka Otoha (úplně vpravo), která o sobě prohlašuje, že je duch a nevidí ji nikdo kromě Takumy, takže je to buď pravda, nebo chodí náš hrdina věčně zfetovaný (obojí je celkem možné vzhledem k tomu, že v tom vidlákově není moc způsobů, jak se zabavit) a černovlasou tsundere Hayami (hádejte, která to je), jenž pro změnu zvolila opačnou taktiku a na rozdíl od ostatních dívek ho od sebe odhání a div ho nečastuje pohlavky. To samozřejmě brzy splní svůj účel, tedy přitáhne pozornost hlavního hrdiny, který v dobré víře, že "ona přece nemůže být tak špatná, protože... éééé... protože nikdo vlastně není tak špatný, žer?" chce zjistit, co naší dívence přelétlo přes nos. Brzy si všimne faktu, že se k ní všichni chovají hnusně, o přestávkách ji běžně šikanují, lijí po ní vodu ze záchoda a tak, přičemž učitelku a nikoho jiného to zjevně nezajímá, takže se rozhodne odhalit pravdu o příčinách jejího utrpení a samozřejmě tomu zabránit.
První záběry z H2O mi okamžitě připomněly jiné anime: Air. Nevím, čím to bylo, jestli atmosférou, záběry na modrou oblohu nebo hudbou, každopádně se tak stalo. Podvědomě jsem se začala docela těšit, protože ačkoli obvykle nejsem velká fanynka romantických příběhů, Air patří k jedněm z mála, které mě dokázaly chytit za srdce, navíc mi tady vážně připadalo zajímavé, že hlavní hrdina je slepý. No řekněte, kolik jste viděli anime, ve kterých je slepý hlavní hrdina a ne nějaká vedlejší postava? Bod za originalitu, říkala jsem si v duchu. Problém s touhle "originalitou" nastal už v první epizodě, kde nějakého génia napadlo využít jeho slepotu jako prostředek k dosažení fanservisáckých scén, takové to: "Ups, já vážně neviděl, kam ti to sahám!" a podobně. V takových chvílích jsem si říkala, zda Takuma opravdu jenom nesimuluje a celé to nepředstírá, aby mohl beztrestně osahávat své spolužačky. Řeknu to asi takhle: já ecchi nemám ráda (jako holka taky nejsem cílová skupina, co si budeme povídat), ale dokážu ho přežít, pokud ho není přehnaně moc a hlavně pokud se do celé série hodí. U H2O mi to připadalo nesmírně mimo mísu, protože ono působí poněkud divně, když se snaží o víceméně vážný příběh, který má diváky dojímat a pak tam jen tak z hecu nahází nějaké ty ecchi scény, protože, hahaha, diváky to určitě pobaví. Nepobavilo.
Druhý problém s "originalitou" jeho slepoty byl ten, že Takuma po většinu času ani slepý nebyl. Proč? To vám neřeknu, protože důvod je velkou součástí zápletky, ale to nic nemění na tom, že jsem byla zklamaná, protože jsem se vážně těšila na hlavního hrdinu, který bude slepý, pokud možno celou dobu. Kdyby se něco takového provedlo správně, jsem si jistá, že by šlo o výjimečné anime.
Když už jsme u samotného příběhu, tak ten je ve své podstatě jednoduchý, přesto rád mate diváky tím, že tam přihazuje věci, které nejsou zas tak důležité a hlavní příběh celkem dlouhou dobu tak trochu ignoruje. Nevím, jestli je to moudrý postup pro anime, které má pouze 12 epizod, ale na druhou stranu se mi opravdu líbilo, že skoro každá postava měla svůj vlastní příběh, který byl nějakým způsobem navázaný na ten hlavní. Můžu říct, že třeba příběh Hinaty mi přišel zábavný, smutný a dojemný - byl přesně to, co jsem očekávala od celého tohohle anime a užila jsem si jej asi nejvíc, i když Hinatu jako postavu vážně nemám ráda. Jen škoda, že se v podobném duchu neneslo víc epizod, protože zbytek většinou osciloval mezi lehkou nudou a přehnanou melodramatičností. Zářným příkladem je to, jak se skoro všichni chovali k Hayami, i když k tomu v podstatě neměli žádný důvod, minimálně ne logický. Celé to na mě působilo strojeně a poněkud účelově, protože jsem z toho cítila, jak nás autoři tímto způsobem nutí, abychom ji litovali. Minimálně v mém případě to nefungovalo, navíc se jim povedlo docílit opačného efektu, protože některé scény byly natolik přitažené za vlasy, že jsem se neudržela a chytala jsem záchvaty smíchu. Pokud ve vás podobné pocity vyvolává něco, co má být drama, tak se ptáte, kde je chyba. To vám řeknu hned: v provedení. Celý příběh není špatný, to ani náhodou, ale scénáristé se na to těžce vykašlali, takže výsledek je poněkud polovičatý. Jsou tam světlé momenty, ale bohužel i ty horší, mezi které rozhodně patří konec. Nepřeháním, když prohlásím, že je to jeden z nejhorších konců, jaké jsem kdy viděla, už jenom proto, jak slibně to vypadalo a jak snadno zničili celou mou iluzi během cca tří minut, kdy jsem se hodně držela, abych zoufalstvím nemlátila hlavou do stolu.
Charaktery postav jsou... No, generické, co chcete. Abyste věděli, tak H2O je další anime, které vzniklo podle hry, konkrétně dating simu, takže dívky jsou zase víceméně stereotypy, které se dají popsat několika slovy a hlavní hrdina tak trochu bez osobnosti. Dobré na H2O je, že každé dívce se dostane jistého charakterového vývoje v epizodě, která je jí věnována. Méně dobré je, že většina dívčích postav mě neuvěřitelně štvala, ani ne tak svou osobností, jako spíš tím, jak se chovaly a proč, kupříkladu Hinatino věčné: "Hirose-sama," a to, jak se po něm pořád věšela, mi úspěšně ničilo nervy celých 12 epizod. Podobně (možná dokonce víc) mě dopalovala Hayamina pasivita. Na druhou stranu se mi zdálo, že vztahy mezi postavami jsou přece jen vykresleny o něco lépe než v průměrné harémovce, což se počítá.
Kresba není špatná, ale na to, že anime vzniklo v roce 2008, bych vážně čekala něco lepšího. Vemte si třeba takové Haibane Renmei, které vzniklo roku 2002 a stejně vypadá lépe. Přesto s ní nemám nějaký výrazný problém, sice to není přesně dle mého gusta, ale rozumím tomu, že k seriálu tohoto typu se poměrně hodí, celé se to nese ve výrazných pastelových barvách. Postavy jsou naprosto typické, což znamená přehnaně velké oči, skoro žádný nos a pusa nejde vidět, pokud zrovna postava nemluví. Jak už jsem řekla, není to můj šálek čaje, ale chápu, že jsou lidé, kterým to vyhovuje.
Hudba je další světlá stránka anime, opening je velice dobrý a většina ostatních melodií neruší, což je v podstatě to jediné, co od hudby v anime požaduji.

Jak tedy zní můj konečný verdikt? H2O ~Footprints in the Sand~ není špatné anime, ale mohlo být daleko lepší, kdyby to scénáristé neflákali a trochu používali hlavu. Původní nápad je dobrý a i přes nedostatky jsem se u sledování celkem bavila, to přiznám bez mučení, ale nic revolučního nečekejte. Je to prostě jedna z oddychovek, jenž doporučuju všem, kteří hledají nenáročnou romantiku a nevadí jim výše zmíněné kiksy.

Zdroj obrázku: anime H2O ~Footprints in the Sand~, režisér Tachibana Hideki, studio Zexcs, původní tvůrce Makura, vzala jsem to odsud

P.S.: Tak co, Skullko, že bych začala dělat víc recenzí na přání? :D