27. ledna 2011 v 18:59 | Katsumi-sama |  Anime recenze
yosuga
Tok Katsumiiných myšlenek, když narazila na Yosuga no Sora:
1. Jé, to je pěkná kresba.
2. Ale oni píšou, že je to ecchi. Ty přece nesnášíš ecchi a nebudeš na to koukat jenom proto, že se ti líbí kresba.
3. *přečte si, o čem že to má být* Je-jenže oni tam slibují příběh! Ecchi s příběhem, to musím vidět! (A navíc je ta kresba vážně pěkná.)
4. Ne, nedělej to! Budeš litovat!

Bohužel jsem ignorovala racionální část své mysli, která marně křičela, abych místo toho šla radši dokoukat třeba Noir, a vážně si to pustila. To jsem ještě nevěděla, do čeho jsem se to dobrovolně pustila.

Jednovaječná dvojčata Kasugano Haruka a Kasugano Sora se stěhují nazpět do svého rodného města, protože jim umřeli rodiče, což je hodně logické, protože v tom městě TAKY budou žít sami v jednom domě, pochopila bych, kdyby tam jeli kvůli příbuzným, ale tohle? V databázi MALu píšou, že tak jednají "z blíže nespecifikovaného důvodu," ale mým osobním tipem je, že se vrátili, aby Haru mohl sbalit každou holku v okruhu 10 km, ale to je vedlejší. Potkávají staré přátele, všechno vyznívá mírumilovně, ale v pozadí je skryt pravý důvod jejich příjezdu, tajný slib, který si sourozenci dali, a jistá dávno ztracená věc. Aspoň to tvrdila anotace, kterou buď psal někdo hodně opilý, nebo někdo, kdo si prachsprostě střílel z nic netušících diváků. No dobře, uznávám, že jsem teoreticky mohla tušit něco nekalého vzhledem k tomu, že Yosuga no Sora byla natočena podle stejnojmenné erotické hry, ale tenhle fakt jsem přirozeně zjistila až v okamžiku, kdy mi to došlo tak nějak samo o sobě. Já vím, moje blbost. Příště si v zájmu svého už tak narušeného duševního zdraví zjistím všechny dostupné informace, ale popojedem.
Yosuga no Sora je v podstatě harémovka, přesto to není úplně obyčejný harém, ve kterém je neschopný a průměrný hrdina obklopen větším množstvím krásných dívek, které ho z nevysvětlitelných důvodů milují, zatímco on si vybere jednu, ale protože se tvůrce tohoto veledíla nemohl rozhodnout, s kým se nakonec Haru vyspí, zařídil to tak, aby se nakonec vyspal se všema. Po chvilce mu ale došlo, že některým lidem by z nějakých jistě pochybných důvodů hlavní hrdina připadat poněkud nesympatický, kdyby se vyspal se vším, co se hýbe, ale pak ho osvítil Duch Svatý a on dostal (čtěte: okopíroval z Amagami SS) svůj úžasný nápad: anime rozdělil na několik částí, z nichž se několik kapitol věnuje jedné dívce, po sexu a Harukou se všechno restartuje a nám je dopřána ona potěcha vidět, jak by to vypadalo, kdyby se místo tamté slečny věnoval slečně jiné. Zní to zábavně? Nenechte se zmást. Jasně, teoreticky by tenhle setting mohl být celkem výhodný: vezměte si třeba situaci, ve které sledujete harém a oblíbíte si jednu z hrdinek, té ale tvůrci nevěnují příliš prostoru a místo toho je polovina anime o sladké a naivní kravce, kterou z duše nesnášíte. Tato situace se odehrává s železnou pravidelností, protože většina tvůrců má zvláštní tendence oblíbit si tu nejméně snesitelnou postavu.
Problém Yosugy tkví hned v několika životně důležitých bodech najednou: První a nejdůležitější jsou postavy. Když vynecháme Haruku, který je mimochodem dle tradice hrdinů harémovek naprosto nezajímavý a bez osobnosti k tomu, dívčí hrdinky ani nestojí za řeč. Jsou tak nudné, až mě udivuje, že si vůbec pamatuju jejich jména - ony si totiž nějaká jména vůbec nezaslouží. Všechny jsou jenom zosobněný stereotyp a nikdy z něj nevystupují: máme tu Bohatou dokonalou slečinku, Kněžku miko, Brýlatou kamarádku z dětství a Loli sestřičku (slečen by i bylo víc, ale naštěstí má Yosuga no Sora jenom 12 dílů, takže na víc se nedostalo. Naštěstí.) Mezi hrdinkami "vyniká" Harukova sestřička Sora, která to mimochodem dotáhla až do mých TOP 10 postav... Do TOP 10 nejvíc nenáviděných postav, abych byla přesná. Ano, za předpokladu, že se vyžíváte v loliconu, budete tu malou kreaturu milovat, ale pokud patříte k té normální části světa, která nemyslí jenom kalhotama, bude vás její věčná ukňučenost, nesamostatnost a trucovitost štvát stejně jako mě. Já bych jí vrazila takovou facku, až by jí zeď vpálila druhou.
Všechny tyto dívky se do Haruky přirozeně zamilují jenom proto, že je hezký (podle nich, ale já si myslím, že vypadá jako šampón - na klucích, kteří používají víc make-upu než já, jsem vždycky viděla něco podezřelého), což je samozřejmě nejlepší způsob, jak si najít partnera. Jednotlivé arcy s vybranou hrdinkou jsou jako přes kopírák. Po nějaké mimořádně debilní události vyjde najevo, že holka a Haruka se mají rádi, přičemž mezi nimi zpravidla není ani špetka chemie, pak se v rámci pseudopříběhu dívce naroubuje nějaké trauma z dětství/problém/whatever, aby se nějakou dobu mělo co řešit, ale všechno se vždycky v dobré obrátí, následuje sex a restart.
Zajímavé je, že i když jej na začátku touží sbalit všechny do jedné, tak se najednou sokyně stáhnou, když se zaměří na vybraný kus, a ještě jejich vztah podporují v rámci udržení kamarádství. Jasně, to je hodně realistické.
Abych tomu anime nekřivdila zase tak MOC, tak si dovolím prohlásit, že arc s Kněžkou mikou alias Amatsume Akirou byl poměrně snesitelný. Pořád debilní, ale o trochu míň než zbytek celého anime, navíc byla Akira jedna z těch snesitelnějších postav, která netrpěla emo záchvaty 10x za den (a když ano, tak byla alespoň natolik soudná, že to před celým světem skrývala a ušetřila nás dalšího trápení, za což jí patří můj dík).
Zobrazení sexu v Yosuga no Sora je kapitola sama pro sebe, na rozdíl od většiny jiných harémovek zachází trochu dál a onen akt i ukazuje, ale nedělejte si naděje, kromě prsou hrdinek a nějakého toho sténání stejnak neuvidíte nic (ne že bych o to osobně stála, ale pokud se na Yosuga no Sora chcete dívat právě kvůli erotickým scénám, ani to nezkoušejte a přejděte rovnou na nějaké hentai.)
Co se týče kresby, kvůli které jsem se původně na to anime začala dívat, tak ta se mi nakonec zprotivila. Ze začátku to vypadalo celkem hezky, zvláště scenérie a záběry na modrou oblohu s nádhernými bílými mraky, ale postupem času mi začala vadit koncepce postav, obzvlášť ty někdy až moc přehnané oči a vlasy. Mnohem víc mi však vadilo to šílené množství fanservisu, kterým se tvůrci snažili zamaskovat mizerný scénář (nepovedlo se) a animaci, kterou časem taky začali poněkud flákat.
Hudba.. No, opening celkem ušel, vlastně mi ze začátku připadal celkem příjemný, ale stejně jako kresby jsem ho za chvíli měla plné zuby. Posuďte sami, nejlépe tak, že si ho pustíte několikrát za sebou. A abyste měli radost, vkládám rovnou plnou verzi toho úchvatného songu (ne, vůbec to není proto, že na youtube jsem tu zkrácenou verzi nemohla najít s vokály a že s videi z jiných stránek blog.cz evidentně příliš nespolupracuje). Zbytek hudby jsem tak úplně nepochopila, protože ať se děje cokoli, hraje nějaká smutná nebo dojemná melodie, která působí celkem směšně vzhledem k tomu, že k dané situaci vůbec nepasuje.

Co k tomu říct na závěr? Yosuga no Sora je fail na všech frontách. Neuspokojila ani milovníky hentai, na které není dost explicitní, ani milovníky dobrého dramatu, protože... Zkrátka to není dobré drama, dokonce ani velmi průměrné, je jen hodně špatné. Označila bych celé tohle anime za ztrátu času a zpětně se divím, že jsem to vydržela až do konce, asi jsem chtěla vidět, jakých zvěrstev se ještě autoři dopustí. Nestálo to za to. Sice jsem se párkrát zasmála, ale mnohem častěji jsem si hrůzou rvala vlasy.

P.S.: Pokud byste chtěli tip na anime této sezóny, tak rozhodně vyzkoušejte Mahou Shoujo Madoka Magica. Ne, nedělám si srandu. Poslechněte staré přísloví, které tvrdí, že nemáte soudit knihu podle obalu. A když řeknu, že na tomhle zajímavém dílku se podílí i studio SHAFT, které má na svědomí třeba černou komedii Sayonara Zetsubou Sensei nebo chytré duchařské anime Bakemonogatari, je vám nejspíš jasné, že půjde o poněkud nekonvenční podívanou. Já jsem zatím vrcholně spokojená.
Malá ukázka v podobě endingu:
Myslím, že teď je tím tuplem jasné, že nepůjde o typické mahou shoujo. Hell yes.

Zdroj obrázku: anime Yosuga no Sora, režisér je Takahashi Takeo, designéři postav Kamimoto Kanetoshi a Suzuhira Hiro, vzala jsem to odtud.