Black Lagoon - recenze

17. listopadu 2010 v 13:39 | Katsumi-sama |  Anime recenze
bl
Představte si, že žijete obyčejný život řadového zaměstnance velké firmy (no, to jde docela snadno, protože pro většinu lidí je to realita). Jednoho dne po vás chtějí, abyste doručili konkurenční firmě důležitou disketu. No, poslíček sice nejste, ale co byste pro peníze neudělali, že. Neznáte však jeden podstatný detail - po té samé disketě jde pirátská skupina Lagoon, kterou platí ruská mafie.
Přesně tomuhle čelil náš hlavní hrdina, Okajima Rokuro. Jako každý normální člověk se rozhodl disk vydat bez prostestů, aby si zachránil holý život, a kdyby se nevyskytla jedna menší komplikace, nejspíš by tahle událost na jeho další osudy neměla žádný vliv. Ta komplikace měla jméno - Revy, pirátka, která se okamžitě rozhodla využít příležitosti a unesla ho kvůli výkupnému. Po rychlém shledu poměrně krvavých událostí se Rokuro, který si vysloužil přezdívku Rock, rozhodne ke společnosti Lagoon přidat...

Zapomeňte na Jacka Sparrowa, jeho kolegy a neodmyslitelné papoušky na rameni. Zapomeňte na One Piece. Tohle je úplně nový druh pirátů. Black Lagoon je anime o žoldácích moře, kteří jsou za dostatečně vysokou sumu ochotní bez mrknutí oka zabít i vlastní babičku. Ale nebude to levné a připravte se na to, že jestli nezaplatíte, ONI si vás najdou. A věřte mi, že nechcete, aby si vás našli.

Jak dlouho vám trvá, než se zamilujete do anime? Pět epizod? První díl? Prvních pár minut? Black Lagoon u mě trhnul rekord a já byla nadšená už u openingu, který je sám o sobě tak epický, že si ho musíte poslechnout hned teď. A to je rozkaz.

Opening přesně vyjadřuje, v jaké náladě se tohle ponese. Peníze, násilí, zbraně, temná atmosféra. Dost na to, abych začala slintat. Dost na to, aby se některé slabší povahy znechuceně odvrátily. Já mám za to, že v poslední době je až moc anime, které vyprávějí příběh "normálního středoškoláka", kterému nějakým zaručeně originálním způsobem změní život nově příchozí holka. Jestli máte dost podobných rádoby komedií, které se v posledních chvílích snaží být dramatické, pak bude Black Lagoon balzám na vaše nervy. Jestli máte výše zmiňovaná "veledíla" rádi, nebude to váš šálek kávy.
Black Lagoon sám o sobě nemá žádný souvislý příběh, zobrazuje život členů skupiny Lagoon a špinavé prácičky, které berou, ale nebojte se, nejedná se o nějaké nudné úkoly, které se pořád dokola opakují: budou se převážet důležité a ne tak úplně legální dokumenty, ale potkáme třeba i neonacisty. Většina práciček, které naši piráti berou, jsou někdy tak realistické, až z nich mrazí. Co ovšem realistické není jsou samotné přestřelky, při nichž některé postavy *ehm, ehm, Revy,ehm, ehm,* připomínají nezničitelné bojové stroje.
Jako jeden z mnoha příkladů můžu uvést scénku, kdy naši piráti čelí útoku třech lodí, přičemž Revy sejme jednu raketometem, na druhou přeskočí, bez problémů postřílí posádku, to samé provede s třetí a neutrží u toho ani škrábnutí. U většiny anime by to překáželo, pohled na neustálou akci by většinu diváků otupil a tím by to ztratilo napětí, ale to kupodivu u Black Lagoon nehrozí: z nějakého záhadného důvodu vás to všechno pohltí a ani vás nenapadne ušklíbat se se slovy: "Jo, jasně. A teď tu o Červené karkulce." V tomhle ohledu mi to připomíná filmy Quentina Tarantina, které jsou taky plné násilí, ale prostě baví a to je to podstatné. Celé to prostě "sežerete i s navijákem" - při přestřelkách se opravdu bojíte o hlavní hrdiny... No, hrdiny. To není zrovna to správné slovo, ale pro nedostatek slov, které by vyjadřovaly, co jsou zač, zůstanu u těch hrdinů. Neočekávejte dramatické proslovy o síle přátelství, slitování s nepřáteli jenom proto, že měli těžké dětství a nevhodně umístěné vtipy. Čímž netvrdím, že že v Black Lagoon nemají smysl pro humor - to mají, ale je to humor, který ladí s celkovou atmosférou, starý dobrý šibeniční humor.
Přestože bych mohla jmenovat spoustu věcí, které jsou na Black Lagoon dobré, kdybych měla říct tu nejlepší, řekla bych postavy.
Ne, ještě lépe: řekla bych Revy. Revy je Číňanka, před její mluvou by zčervenal kdejaký dlaždič a celá její existence popírá jedno ze zlatých pravidel anime, které tvrdí, že pokud se v partě mužských hrdinů vyskytne ženská, je tam jenom proto, aby ji hlavní hrdina mohl zachránit. Je to přesně naopak - Revy dělá pro zbytek party většinu práce a má přezdívku Dvojručka, protože bez své nezbytné pistole v každé ruce nedá ani ránu... Když řekne, že má zbraň a nebojí se ji použít, myslí to vážně. Vlastně ne, tohle by ona nikdy neřekla: první střílí a až pak se ptá. Pokud se vůbec zeptá, protože většinou ji to nezajímá. Kouří, pije, celkově je chodící reklama na nezdravý životní styl. Nemá svědomí, nebojí se během práce zranit i nevinné civilisty, kteří se do toho náhodou připletou, a věří jenom třem věcem: penězům, své vlastní síle a svým kolegům. I když to tak na první pohled nevypadá, není jenom mašina na zabíjení, je asi nejlepší postava v celém anime a v průběhu těch 12 epizod ji vidíme růst, ale vyvíjí se realisticky a moc se neodklání od své původní cynické povahy. Sledovat ji při akci je něco tak úžasného, že i kdyby Black Lagoon nemělo žádné jiné klady, dokoukala bych to jenom kvůli Revy. (A tohle říká někdo, kdo obvykle nesnáší hlavní hrdinky).
A co hlavní hrdina, Rock? Jestli něco nesnáším víc než hlavní hrdinky, jsou to většinou hlavní hrdinové, ale zdá se, že tvůrci Black Lagoon mají pro své postavy zkrátka cit. Rockovy motivace jsou pochopitelné: přidal se k pirátům, protože už měl dost svého života, kdy musel poklonkovat šéfům, kteří jsou schopní ho během minuty odepsat, kde se musel přetvařovat a nedokál ovlivnit nic kolem sebe. A ačkoli se celkem snaží, zvyk je pořád železná košile - nerad řeší věci násilím a spíše se snaží vyjednávat, což ho mimochodem dostává do celkem vtipných situací, když musí spolupracovat s Revy. Věří v sílu slova a ostatním ze společnosti Lagoon supluje zdravý rozum, když se nechají moc unést. V prvních dílech se sice choval trochu jako zbabělec, ale učí se rychle a má můj nehynoucí obdiv od té doby, co udělal TAMTO v epizodě 7, kterou mimochodem považuju za nejlepší díl z celé série. Nehodlám vám tu spoilerovat, prostě se na to podívejte sami. Zbývající dva členové Lagoon, Dutch a Benny, jsou taky zajímaví chlápkové. Zatímco Dutch je záhadný černoch a vůdce celé skupiny, Benny se stará o věci související s navigací a zjišťováním informací.
Vedlejší postavy jsou většinou stejně zábavné jako ty hlavní, jako příklad uvedu třeba mafiánskou šéfku Balalaiku, se kterou má společnost Lagoon přátelské vztahy a která byla Dutchem a Bennym nazvána "jednou ze tří nejstrašidelnějších ženských na světě," přičemž dvě zbývající byly Revy a Roberta. Co se týče Roberty - no comment, tady tvůrci udělali jeden velký přešlap, tu ženskou zkrátka nemůžu vystát. Myslím, že promluvím za všechny, když řeknu, že jeden Terminátor nám bohatě stačil.
Pokud mám mluvit o animaci, řeknu jenom jedno slovo: Madhouse. To mluví samo za sebe, ale pro ty, kdo nemají představu - studio Madhouse stále třeba za animací slavného Death Note, Claymore, Mouryou no Hako, Dennou Coil nebo Monster. Designy postav jsou nápadité, pohyb je zobrazený tak, že na něm můžete oči nechat a na přemíru malých detailů se zkrátka nemůžete vynadívat. Většina scenérie se nese v tmavých barvách a skvěle dolazuje náladu, ale velká část anime se odehrává na moři, což nám přináší pohled na nádherné scenérie.

A víte, proč je Black Lagoon lepší než obyčejná akční anime? Protože se nesoustředí jen na akci. Jasně, akce je hodně důležitá část a při většině z nich sedíte se zatajeným dechem, ale BL nám ukazuje i to, co se děje PO akci. Zobrazuje vyvíjející se vztahy hlavních hrdinů, jejich psychická rozpoložení... Je plné různých narážek, některé jsou vtipné, jiné mají hlubší význam. Řeknu vám, že jsem nekuřačka a nikdy jsem nekouřila, ale po zhlédnutí Black Lagoon mám vážně chuť si zapálit.

Co víc říct? Asi jen jednu věc: rozhodně si to běžte sehnat. Jakkoli, ale hlavně hodně rychle.
A pokud jste Black Lagoon už viděli, pak vězte, že existuje i druhá série - Black Lagoon: Second Barrage.

Zdroj obrázku: anime Black Lagoon, původní tvůrce Hiroe Rei, animace Suzuki Takanori, Ryo-timo, Awai Shigeki, režiséři animace Kato Yasuhisa a Kaneko Hidetoshi, režisér Katabuchi Sunao, vzala jsem to odtud