Neon Genesis Evangelion - recenze

23. října 2010 v 15:49 | Katsumi-sama |  Anime recenze
eva1
Je rok 2015. Ne, svět v roce 2012 neskončil, ale zato se stalo něco, co radikálně změnilo dějiny lidstva - při tzv. Druhém nárazu, kdy do Antarktidy narazil obrovský meteorit, byla vyhlazena skoro polovina veškeré populace na zemi. Od této doby již uplynulo 14 let a lidstvo se jakž takž vzpamatovalo, život jde dál. Ale jako by toho nebylo málo, v novém Tokiu se začnou objevovat Andělé - a ne, nejsou to roztomilá humanoidní stvořeníčka s křídly a svatozáří, jsou to váleční mechové, kteří samozřejmě nemají zrovna přátelské úmysly. I přes značný technický pokrok na ně normální zbraně nemají skoro žádný účinek (některé věci se nemění), proto přichází ke slovu NERV, tajná organizace, která vyvinula roboty Evangelion, jenž slouží právě k boji s Anděly. S Evangeliony je ale jeden malý zárhel, nemůže ho pilotovat jen tak někdo. Ikari Shinji je čtrnáctiletý kluk, který je jako jeden z mála kvalifikován k tomu, aby se stal pilotem Evangelionu...

Když jsem četla, o čem má NGE být, ušklíbla jsem se - no jasně, máme tu další generické shounen, ve kterém obyčejný kluk najednou získá schopnosti (v tomhle případě mecha) a půjde zachraňovat svět. Jak jinak, další pilotové jsou hezké dívky v jeho věku, jedna je tsundere a druhá "klidný, ale smrtící typ", to zas bude drámo. Aha, on ještě bude žít v jednom bytě s tou kapitánkou, co vypadá jako supermodelka? Na co se to sakra koukám?! Ale když jsem začala Evangelion sledovat, pochopila jsem, že je to... něco jiného. Pochopila jsem, proč lidé prohlašovali, že je Evangelion znechutil a šokoval. A bylo to moc příjemné překvapení. Jedno vám řeknu rovnou: pokud jdete do NGE jenom kvůli tomu, že očekáváte "megahusté mecha souboje", nebudete spokojení. Jestli toužíte po tomhle, jděte se raději poohlédnout po Code Geass: Hangyaku no Lelouch, Macross nebo Gundam (i když já zastávám názor, že Gundam je spíš telenovela, která se vydává za mechu, ale kdyby mě slyšeli skalní fanoušci, nejspíš by mě ukamenovali, takže budu mlčet - prozatím. Gundame, čas tvé recenze se blíží.) Neříkám, že v NGE tyhle souboje nejsou, vlastně je to naopak, asi do poloviny anime se tam kromě soubojů s různými typy Andělů nic moc neděje, ale pokud se na anime díváte delší dobu, vycítíte, že něco je jinak. Máte v ústech jakousi podivnou pachuť, cítíte lehké rozčarování z... něčeho, co moc dobře nedokážete popsat, zároveň však fascinaci. Co je tedy to tajemné "něco," co jej odlišuje od ostatních mecha? Podle mého skromného názoru je to především atmosféra. Většina anime, která mají podobný koncept, si jenom hrají na temnou a těžkou atmosféru, zatímco Evangelion je na téhle hutné atmosféře zcela založen. Ve chvílích, kdy jsou hrdinové zdeptaní (a to bývá mimochodem velice často) opravdu cítíte, že zdeptaní JSOU a autoři se to nesnaží ulehčit nějakým hloupým vtípkem (alespoň většinou). Zkrátka je nechají v depresi, ať se podusí ve vlastní šťávě a nějak se s tím vyrovnají. Problém je ale v tom, že oni se s tím vyrovnat neumí, případně ani nechtějí, takže dál zůstávají zakomplexovanými chudáky. A to není špatně: už mám dost toho, jak má v anime hlavní hrdina děsnou fobii, ale v kruciálním momentu se s tím nějak srovná, zabije záporáka a získá nějaké to dívčí srdce. Pro jednou taky chci vidět lidi, kteří se ze svého utrpení hned tak nevzpamatují. (viz. rozhovor po písemce z fyziky - já: "Jsem v depresích. Víš, jak to vyřeším?" kámoška: "Budeš žrát zmrzlinu, jako to dělají v amerických filmech?" já: "Ne, jdu koukat na lidi, kteří jsou ještě zdevastovanější než já, což znamená, že si jdu pustit Evangelion." Já vím, jsem zlá.)
Neon Genesis Evangelion je psychologické anime, tudíž je logické, že je založeno hlavně na postavách. Proto je celkem ironické, že Ikari Shinji, hlavní hrdina, je jeden z důvodů, proč někteří lidé tohle anime nenávidí. Hádám, že prostě chtěli dalšího hlavního hrdinu typu Kurosakiho Ichiga, který má chování řeznického psa, je ze všech nejlepší a nejsilnější, zachraňuje svět, tváří se u toho, jako kdyby to nic nebylo a ještě u toho všeho stíhá vypadat dobře (to není můj názor, já si myslím, že jeho design je odfláknutý, to tvrdí fanynky.) Shinji se ale podle mého názoru chová tak, jak by se chovalo skoro každé dítě, které je přinuceno bojovat na život a na smrt. Zaráží mě, že vážně existují lidé, kteří mu vyčítají věci jako: "OMFG, je to takový zbabělec!" a "Nechápu, proč není šťastný, že může pilotovat tak dokonalý stroj, jako je Evangelion!" Vzpamatujte se, je mu 14 a na jeho věk se chová docela normálně, rozhodně to není takový spratek jako Asuka, která je naopak jednou z nejoblíbenějších postav. Není se čemu divit, tsundere vždycky frčely. Ale ne, abych k ní byla spravedlivá, tak je to celkem rozvinutá postava, má zajímavou minulost, chvílemi má i jisté záchvaty lidskosti, ve kterých je poměrně sympatická a její interakce s Shinjim jsou někdy naprosto nezapomenutelné. Rei, poslední z pilotů, je naprostý opak Asuky, zdá se, že nemá žádné emoce a existuje jenom proto, aby mohla pilotovat Evangelion. Nemůžu říct, že by mě na začátku nějak zvlášť zajímala, ale postupem času jsem si k ní utvořila jakousi... no, toleranci. Přestala jsem doufat, že umře nějakou bolestivou smrtí. Na postavách v Evangelionu je úžasné to, jak jsou všechny propracované, můžete si být jistí tím, že i vedlejší postavy mají své touhy, sny, svou minulost... A hlavně problémy. Dokonce sám režisér Evangelionu někdy prohlásil, že nechápe, proč je jeho anime tak populární, když všechny jeho postavy jsou v podstatě tak zvrhlé.
A má naprostou pravdu, protože šílenější a zakomplexovanější partičku jsem snad ještě neviděla. Dokonce i veselá a věčně opilá Katsuragi Misato, kapitánka, se kterou Shinji žije, později ukáže svou temnější stránku. A to, co prováděla na první pohled seriózní a chladná vědkyně Ritsuko, mě osobně šokovalo ze všeho nejvíc. Ritsuko, proooč?!
Musím uznat, že kdyby nebylo postav a zajímavého přístupu k nim, asi bych si Evangelion neužila. Příběh sám o sobě není zase tak revoluční, jak o něm někteří prohlašují, ale pořád dokáže zabavit. První polovina mi přišla poněkud nudná, protože se v ní pořád dokola opakuje stejná formule, ve které systematicky likvidují Anděly. To druhá polovina, ve které se začali zabývat tím, proč se vůbec Andělé snaží zničit Zemi, jak to bylo s pohnutou minulostí Druhého nárazu a co se stane, až bude poražen poslední Anděl, byla daleko zajímavější a dostála své pověsti. Ze zpětného pohledu sice chápu, že první polovina tu byla jenom proto, aby navodila správnou atmosféru, pořád si ale myslím, že nemusela být tak dlouhá. Takových 5 až 6 dílů by bohatě stačilo.
Z biblických narážek, které se v Evangelionu nacházejí, jsem popravdě řečeno byla nadšená, to ale jenom do doby, než jsem narazila na oficiální prohlášení režiséra, který přiznal, že jsou tam jenom proto, že mu to připadalo cool a že nemají hlubší význam. No, tak to bylo vážně zklamání. To se ale nedá prohlásit o posledních dvou epizodách, ze kterých jsem byla přímo u vytržení. Dovedu pochopit, že spoustu fanoušků akorát naštvaly, protože nic moc nezodpověděly, ale mi to přišlo psychedelické, stylové a hlavně experimentální. Ještě jsem nezažila, aby měl někdo tolik odvahy, že by odvysílal tak kontroverzní konec. Zlí jazykové sice tvrdí, že to bylo hlavně kvůli tomu, že ke konci už společnosti Gainax docházel rozpočet, ale i tak.
Hudba v tomhle anime snadno zapamatovatelná, opening je tak chytlavý, že vám v hlavě bude strašit ještě hodně dlouho, ale nepřipadá mi, že by se hodil k celkové náladě. Důkaz:
Na druhou stranu musím prohlásit, že hudba u soubojů byla přímo epická - no řekněte, v kterém jiném anime uslyšíte klasickou hudbu, zatímco se u toho brutálně mlátí dva roboti? (No dobře, Mars of Destruction se nepočítá, to byl epic fail number one).
Co se týče grafiky, nebudu do ní moc rýt: vzhledem k tomu, že tomuhle anime je 15 let, je to pořád moc hezky udělané, takže si rýpnu jen jednou: někteří Andělé vypadají vyloženě směšně, ale naštěstí jich není moc. Jinak si nemám na co stěžovat, Evangelion je po vizuální stránce nádherný stroj.
Někde jsem četla, že Neon Genesis Evangelion je mimořádně násilnické anime. Zpočátku jsem nesouhlasila, souboje sice byly dost dobře vymakané, ale z mého pohledu šlo o běžná standard. Jenže pak jsem pochopila, že tady nejde o vizuální násilí - tady jde o násilí psychické. Když si uvědomíte, co všechno se těm dětem děje a jak všichni v tomhle anime uvažují... Brrr. Takže ano, je to mimořádně násilnické anime. Z toho vyplývá, že jsem si to užila a pokud nejste mimořádně citliví jedinci, případně ti, kteří hledají jen nějakou bezmyšlenkovitou zábavu, pak si to užijete i vy. Pokud vám vadí konce, které nic moc nevysvětlí, pořád tu máte film Neon Genesis Evangelion: End of Evangelion, který drtivou většinu faktů objasní.

Zdroj obrázku: anime Neon Genesis Evangelion, režisér Anno Hideaki, animátoři Ando Masahiro, Iso Mitsuo, Kuroda Kazuya, Takahashi Shinya, Yoshinari You a Matsumoto Norio, vzala jsem to odtud