Fantasy: Braková literatura?

18. října 2010 v 19:26 | Katsumi-sama |  Knihy
"Co to čteš? Muži ve zbrani? To je nějaké fantasy nebo sci-fi, ne? Bože, to zas bude brak!"

Kdykoli slyším, jak někdo vypustí z úst podobný skvost, nejraději bych mu rovnou zakroutila krkem a brání mi v tom jenom a pouze fakt, že patnáct mi už bylo, tudíž bych šla sedět. Místo toho většinou dotyčného obdaruji takovým pohledem, že kdyby měly pohledy sílu zabíjet, dotyčný by byl těžce raněn. Zlý pohled Katsumi (zkráceně ZPK) se už naučila znát většina spolužáků a všichni učitelé literatury, které jsem kdy měla.

Víte, co je ale na lidech, kteří takovéto soudy pronášejí, nejzajímavější? Většinou jde o lidi, kteří o fantasy zhola nic neví a přečetli možná tak Harryho Pottera, přesto se tváří, jako kdyby snědli veškerou moudrost světa. Zkrátka jde o obyčejnou ignoranci, se kterou se tak často setkávám, o stejnou ignoranci, kvůli které lidi prohlásí, že všechny anime jsou "kreslené blbosti pro děti." Je hodně smutné, že dneska společnost tak ráda vynáší soudy bez znalosti faktů. Velice běžný je třeba případ, kdy dotyčný ani neodliší fantasy od sci-fi, přičemž je rozdíl zcela jasný - jde o to, že zatímco sci-fi je alespoň částečně postaveno na vědeckém základu, ve fantasy se může odehrát naprosto cokoli.

Nebudu vám tady tvrdit, že fantasy je ta nejlepší četba na světě, protožo něco takového logicky nemůžu prohlásit, jelikož fantasy je žánr. Možná si říkáte, proč takovou samozřejmou věc vůbec vyznačuju tučně, ale věřte mi, že existuje spousta lidí, které to stále není tak docela jasné.
Existují tuny a tuny fantasy knížek, které sama bez váhání označím slovem "odpad" a nepřečetla bych si je, ani kdyby mi za to zaplatili, ale existují i opravdové skvosty mezi fantasy. Znáte pana Terryho Pratchetta? V jeho případě se až podivuju, jak se tak nadaný člověk mohl vůbec narodit. Má osm diplomů z různých univerzit, dokud pracoval, staral se o tři jaderné elektrárny a kromě toho píše jako bůh. Ne, to je špatné vyjadření: někdy mám pocit, že pokud bůh existuje, přeje si umět psát jako Terry Pratchett. I když píše fantasy, tak jeho svět se v mnohém podobá tomu našemu, dělá si legraci ze známých klišé, absolutně nic mu není svaté, je vynalézavý a i když jsou jeho knihy založené hlavně na inteligentním humoru, stále nezapomíná na děj. Ale nejlepší na jeho knihách jsou ty postavy, ty prostě nemůžete nemilovat. Já obvykle většinu postav ze srdce nenávidím, ale tady prostě všechny postavy zbožňuju: ať už je to desátník Nóblhóch, který byl vyloučen z lidské rasy za mnohonásobné nečisté zákroky (do bitev si vždy nosí dvě uniformy a převléká se podle toho, která strana zrovna vyhrává - dokonce se říká, že někteří generálové určovali průběh bitvy podle toho, jakou uniformu měl zrovna Noby na sobě), Bábi Zlopočasná, která má klobouk plný ostrých jehlic a nebojí se je použít, desátník Navážka, jehož IQ se pohybuje v pokojových teplotách nebo zbabělý a neschopný mág Mrakoplaš, jenž umí jenom jedno jediné kouzlo, které ještě ke všemu nemůže vyslovit, miluju je všechny. Proč? Protože i přes to, jak bizarní všechny ty postavy jsou, tak jsou jakýmsi zvláštním způsobem uvěřitelné, což je podle mě znak dobré knihy. Kromě toho je svět Zeměplochy, kde se všechny příběhy odehrávají, dokonale promyšlen - fyzikální jevy, místní zvyky, historie, přičemž většina opět paroduje fantasy klišé. Knížky pana Pratchetta může brakem nazvat jenom ten, kdo je proti fantasy opravdu silně zaujat. Jistě, není to zrovna hlubokomyslná psychologická studie, ale člověk se taky potřebuje bavit.

Další můj oblíbenec je Andrzej Sapkowski, mnozí z vás jistě budou znát jeho ságu Zaklínač. Ačkoli Spakowski i Pratchett píší technicky vzato do toho samého žánru, nemůžou se navzájem více lišit. Sapkowski totiž exceluje v naprosto jiném směru: jeho příběh není humoristický, ale temný a realistický. Věřte, že to rozhodně není pohádka, pokud popisuje válku, líčí syrově a bez obalu všechny její hrůzy. Postavy si nehrají na hrdiny: lžou, podvádějí, kradou, vraždí, navzájem se využívají, dokonce i znásilňují. Pokud jde o Zaklínače, tak to jsou zmutovaní bojovníci, kteří bojují proti příšerám, protože obyčejní lidé by proti nim neměli šanci. Spisovatel ale Zaklínače nepopisuje jako nějaké spasitele - jsou to de facto nájemní zabijáci, kterých se ostatní lidé straní kvůli jejich schopnostem a nejraději by je viděli mrtvé. A co elfové a trpaslíci? Ano, vyskytují se tam, ale elfové nejsou ta moudrá stvoření jako z Pána Prstenů - lidé je diskriminují, takže elfové mají něco jako vlastní teroristickou organizaci. Rozhodně to není četba, po které půjdete klidně spát a není to četba, která by se líbila všem, i když asi každý dokáže ocenit, jak je to napsáno, protože Spakowski má neuvěřitelný vypravěčský talent. Pokud vás ale zajímá temnější stránka lidské mysli, budete do Zaklínače zažraní, to vám garantuju.

Mám samozřejmě ráda ještě další spisovatele, ale tyhle dva mám asi nejraději...
Ale je tu i opačný extrém, spisovatelé, které prostě nemůžu vystát. Jako příklad poslouží třeba Christopher Paolini, dnes poměrně známý autor Odkazu Dračích jezdců (Eragon, Eldest, Brisingr). Tohle je přesně ten typ fantasy, který nemám ráda: všechno v něm jede podle velice neoriginální šablonky: chudý chlapec získá sílu (v tomto případě draka), cestuje po celém království a svou odvahou (já bych řekla spíše tupostí a schopností namočit se do každé lapálie, ale dejme tomu) změní svět. Přiznávám, že třeba Kroniky Prydainu, které mám docela ráda, se také řídí touhle šablonkou, ale provádí to správně: autor má smysl pro humor a celkově je to takové milé. To se ovšem o Eragonovi a spol. říct rozhodně nedá, celý boom téhle knižní série byl vystaven na obrovské reklamní kampani a taky na faktu, že autor to celé napsal, když mu bylo 15 let. No Bóže. Nemluvě o tom, že pokud máte načteno aspoň trochu fantasy dojde vám, odkud Paolini bral inspiraci (čtěte: kopíroval). Netvrdím, že jde o špatnou knihu, ale jde o knihu po všech stránkách průměrnou. Za celou dobu mě Eragon překvapil jenom tím, že mě vůbec ničím nepřekvapil.

A ještě něco: Byl pro mě hodně velký šok, když někteří lidé začali prohlašovat, že Stmívání od Stephenie Meyerové je fantasy. WTF?! Tohle je druhá největší urážka, jakou jsem kdy slyšela (ta první byla, že o mně kdosi prohlásil, že jsem roztomilá, brrr!) Kdyby něco, upíři jsou většinou doménou hororového žánru. Sice se v některých fantasy vyskytují, ale pořád je spíš řadím k hororu. (Ale Stmívání samozřejmě ani není horor, to bych urazila všechny příznivce žánru, tedy i sebe, Stmívání je prachobyčejná harlekýnka, která se snaží být zajímavá). Dvěma slovy: Epic fail.

Závěrem bych tedy chtěla říct, ať lidi neposuzují žánr fantasy jako takový, ale jednotlivé knihy - je to stejné jako s čímkoli jiným. Každý žánr má své klišé a nešvary, to však není důvod ho označovat za brak - to dělají jenom literární snobové, kteří považují za kvalitní knihu jenom tu, o které se učíme v literatuře. A ať nevěří reklamě: knížky, kolem kterých je rozpoutaná obří reklamní kampaň, většinou nestojí za nic. O tom bych mohla ještě dlouho vyprávět.
 

5 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Jollynka Jollynka | 18. října 2010 v 19:36 | Reagovat

to sa ti to chcelo pisat???

2 katsumi-kagakusha katsumi-kagakusha | Web | 18. října 2010 v 19:38 | Reagovat

[1]: A tobě se to evidentně nechce číst :D Ale no tak, zas TAK dlouhé mi to nepřijde. Už jsem napsala delší věci.

3 chillychilly chillychilly | Web | 18. října 2010 v 19:53 | Reagovat

Souhlasím s tím, že Terry Pratchett je génius a není mu svaté téměř nic. Zeměplochu (nebo snad Zemneplochu) miluji. Ani nedokáži říct, kterou postavu mám nejradši, jako první mě napadne Vetinaria, ale kde by byl bez Elánia a takhle se dopracuji přes bábi Zlopočasnou až ke Smrťovi. A každého z nich bezpodmíněčně miluji. Jinak si nejsem tak úplně jistá, jestli je Harry Potter fantasy, ale na druhou stranu, jak bych ten žánr popsala, že?
Stmívání nemám ráda, člobvěk tam přeskočí sto stránek a zjistí, že se nic zase až tak zásadního nestalo. Netušila jsem, že je to fantasy, nevím, fantasy podlě mě vypadá jinak. Jinak vřele doporučuji knížku Kobercové, poprvé se mi nelíbila, ale teď už jsem jí četla asi potřetí a společně s Mauricem je to jedna z mých nejoblíbenějších knížek od Terryho. Byla to jeho prvotina a je to docela znát, ale mě se to líbí...
A taky, přijde mi, že ty jeho knížky většinou naráží na nějakou skutečnost a jistou hloubku mají, ačkoli si to člověk pod vrstvou vší té vtipnosti a zábavy neuvědomí

4 chillychilly chillychilly | Web | 18. října 2010 v 19:55 | Reagovat

* Vetinari

5 elcasa elcasa | Web | 18. října 2010 v 19:58 | Reagovat

stmívání je super,ale někomu nejspíš nesedne mě bavilo
s tím eragonem mám podobný názor

6 elcasa elcasa | Web | 18. října 2010 v 20:00 | Reagovat

jinak fantasi moc nečtu

7 darkmiss darkmiss | Web | 18. října 2010 v 20:35 | Reagovat

podám to stručně jasně a výstižně - eragon mě nebavil, stmívání kolem fantasy ani nejelo v níklaďíku a s terrym pratchettem máš naprostou pravdu...tak :)

8 The The | Web | 18. října 2010 v 21:40 | Reagovat

Ano! Ano!
První inteligentní článek, který na toto téma čtu. První článek, se kterým doslova a do písmene souhlasím.
To, že Stmívání je fantasy mi vyrazilo dech. Tedy, že to vůbe někdo může tvrdit. Taktéž nechápu označení "horor" na tomhle romantickém slaďáku, který je okopírovaný a navíc se v něm zhola nic neděje. Nebudu vypisovat, co všechno mi na Stmívání vadí, byli bychom tu vážně dlouho.
Já osobně mám ještě ráda J.R.R. Tolkiena. Umí skvěle popisovat, Středozemi přímo vidíš před očima. Co se týče příběhu, ten už tolik úžasný není - a přece je. Vtáhne tě a je to z části i tím ,jak je kniha psaná.
Chápu, že to někoho nebaví, protože si myslí, že je to rozvláčná kniha, ale podle mne je právě v tom to kouzlo :)
A opět bych chtěla říct: skvělý článek. Takové aby byly všechny psané na téma týdne.

9 automotive automotive | Web | 18. října 2010 v 23:00 | Reagovat

Připomněl bych Eddingse, Feista, Silvenberga, ... Tedy něco z "hero fantasy", učaroval mi kdysi Čaroděj sobě navzdory od Stasheffa :) Zeměplochu nemám rád, věc názoru :)

P.S. četl jsem pár scifi, kde byl vědecký základ jen "v budoucnosti" a naopak pár fantasy, kam ji spíš zařadila "mýtičnost minulosti" ... nevim, dá se napsat podle tebe fantasy v komické lodi? :) Kdyby létala na principu magie a navštevovala "tolkienovské světy" ...

P.P.S. I když je to scifi tak Stopařův průvodce po Galaxii beru jako "dobře napsanou" Zeměplochu ... Mám rád Marwina :D

10 Shikiten Shikiten | Web | 19. října 2010 v 14:03 | Reagovat

Skvěle napsané :) Souhlasím, a úplně nejvíc mi samozřejmě vadí, když někdo o nečem mluví a ví o tom... mno víš co xD.
Heh... měla bych asi začít víc číst :D

11 Skullka Skullka | E-mail | Web | 19. října 2010 v 16:18 | Reagovat

Fííííha... Já netuším, co k tomu napsat :D Ale máš pravdu, je to tak. Já sem to už ale přestala řešit, lidi sou hold takový a s tím se nic nenadělá, leda žebychom ovládly a zmanipulovaly svět (hmm, to není špatná myšlenka... :D)

Když sem se nedávno rozhodla, že zabrousím v knize mimo sekci "pro mládež" úplně sem se lekla, kolik se na mě vyvalilo sci-fi a fantasy - a když sem se na to tak koukala, byly to vesměs braky. A já se potom divím proč moje máma čte jenom "reálné" knížky :/

Víš, já bych upíry ani neřadila mezi horory ani mezi fantasy... Podle mě je to žánr: Upíři. Tečka. A teď si k tomu přidejte libovolnou příponu (romantika, akce, horor, střední škola... :D) Třeba Stmívání NENÍ fantasy, ale ani to nená horor. Je to prostě romantika pro puberťáky s upíry a kapkou akce. Ale mě se líbila :D

Znám spoustu lidí, co mají Eragona rádi, ona to bude taky možná věc vkusu... Já si ho mám v plánu přečíst.
Kroniku Prydainu mám doma už dlouho (teda, od druhé třídy mám doma druhý díl a nedávno sem si dokoupila první :D) a chystám se na ní. Ale hard fantasy mě nějak extra neláká -_-"

Když se na to tak koukám... Nemohla bys třeba udělat seznam knížek které FAKT stojí za to přečíst? Já když sem si pomocí netu dělala seznam co si koupím, sem udělala sekci "pro mládež" ale jinde toho bylo tak moc, že sem neměla sílu ani chuť to všechno probírat -_-" Ale ráda bych si něco přečetla ;)

-Asi začnu tvůj blog doporučovat kam budu moct... Píšeš (cokoliv) výborně a máš zajímavé názory (to měla být pochvala ale nevím, jestli to tak vyznělo :D) Fakt doufám, že se někdy staneš spisovatelkou, hodně ráda bych si od tebe něco přečetla ^^ (co to se mnou je, vyrábím si konkurenci! :D)

12 Skullka Skullka | E-mail | Web | 19. října 2010 v 16:19 | Reagovat

[11]: Jop... a prej že netuším co k tomu napsat! Mwahahahahahahahaaa!!! :D

13 Neros Neros | 19. října 2010 v 21:03 | Reagovat

Kdyby něco, upíři jsou většinou doménou hororového žánru. Sice se v některých fantasy vyskytují, ale pořád je spíš řadím k hororu. - Spíš řadíš... to neznamená, že JSOU. Ale jinak fajn článek.

Fantasy nečtu (krom Pratchetta), protože mi přijde až zoufale neoriginální. Sapkowski mi byl mnohokráte doporučován a vážně nad ním uvažuju.
Co říkáš na urban-fantasy? Z tohoto subžánru znám sice jen Lukjaněnkovu sérii Hlídek, ale třeba znáš něco podobné kvality.
Ještě... znáš Gartha Nixe? Ten má celkem zajímavé knížky. Rozhodně originálně zpracované a v mnoha ohledech nápadité (byť zápletku lze někdy považovat za předvídatelnou).

14 Severet Severet | 21. října 2010 v 17:02 | Reagovat

kdyby tyhle nudný články měl někdo číst...umře nudou....proč je to tak dlouhý doháje? omg píšeš snad bibli neboco :(

15 ... ... | 21. října 2010 v 20:01 | Reagovat

Ne, píše normálně. To jen někdo neumí normálně číst.

16 Skullka Skullka | E-mail | Web | 21. října 2010 v 21:51 | Reagovat

[14]: Ne, píše normální, zajímavý článek. A dobře ho píše. Bohužel její blog není srozumitelný pro nižší vývojové stupně ^^

17 katsumi-kagakusha katsumi-kagakusha | Web | 22. října 2010 v 16:57 | Reagovat

[3]: Já mám asi nejraději Nobyho - myslím, že to z článku bylo trochu poznat :D Jinak, Smrť je taky úžasný, ale jak už jsi napsala, to jsou všichni. A jeho záporáci - znáš Trémona? Perefektní příklad záporáka. Ani moc hodný, ani moc zlý, ani přemoudřelý, ani namyšlený - vynikal jenom svou nudností a šedivostí. Nejhroší záporák, jaký může existovat :D Na tvé doporučení určitě dojde, protože od Terryho musím přečíst VŠECHNO :D

[8]: Tolkiena mám ráda, podle mě má docela zvláštní styl. Některé jeho popisymi přijdou až moc rozvláčné (no dobře, sice nemá na Huga, jeho popisy Chrámu matky Boží byly místy až nechutné :D), ale jinak se mi to četlo celkem dobře. Sice se moc nedá mluvit o zajímavých postavách (aspoň z mého pohledu), ale má to své specifické kouzlo.

[9]: Nemůžu tady vypisovat všechny své oblíbence, to by byl článek o hodně delší :D Jinak taky miluju Stopařova průvodce :D

[11]: Víš, že ovládnutí světa mám v diáři už nějaký ten pátek? Už mám dokonce i sektu, ve které mě uctívají, muhahaha :D Má asi 20 členů, z čehož většina je tam nedobrovolně :D Je pravda, že je mnohem větší pravděpodobnost, že narazíš na fantasy brak, než že narazíš na fantasy skvost, ale to je tak u všech žánrů.
Upíři jako žánr? No, to bys pak rovnou mohla udělat žánr vlkodlaci, draci, jednorožci... křečkové :D
Pokud jde o Stmívání, víš, co si o mě myslím :D
Taky znám lidi, co mají rádi Eragona, ale většinou jsou to lidé, kteří nepřečetli moc fantasy. Těm to připadá originální. Co si představuješ pod pojmem hard fantasy?
No... Umíš si představit, jak dlouhý by byl ten seznam? :D Já jsem neuvěřitelný knihomol, dokonce až takový knihomol, že profesorce literatury doporučuju knížky a diskutujeme spolu o různých autorech :D Proč ne, mohla bych, ale nemyslím, že bych se všem trefila do jejich vkusu. Přečtu totiž skoro všechno, co je dobře napsané, ať je to jakýkoli žánr - přečtu si ráda jak fantasy jako třeba Zjizvená noc, ale i psychologické romány jako Zločin a trest, které mezi mladými moc "nefrčí." Poslední dobou ale ze všeho nejvíc miluju symbolismus - zkrátka jsme to vé své divnosti dotáhla tak daleko, jak se mi nikdy nesnilo :D
Díky, já se skoro červenám :D Víš, spisovatelka chci být poměrně dlouho, takže... :D Je sranda, že studuju chemockou, ale když se mě lidi zeptají, co chci být, tak já řeknu, že spisovatelka. Oni většinou nechápavě koukají, načež já jim řeknu, že nemusím studovat gympl, abych byla spisovatelkou. Kdyby mi ale má spisovatelská kariéra nevyšla, budu mít aspoň chemii, kterou taky miluju :D

[13]: To o upírech je můj názor, ale přiznávám, že je to diskutabilní. Víš, to máš jak které fantasy. Je pravda, že většina z těch známých a propagovaných JE neoroginální, ale co je originální? Tenhle mindrák mají i ostatní žánry, mi třeba připadají zoufale neoriginální detektivky... Většina detektivek, znám samozřejmě i dobré. Sapkowskiho vážně vřele doporučuju, to je pan Vypravěč s velkým V. Urban-fantasy? Nedávno jsem četla V temnotě od Rob Thurmanové, to byla dost dobrá knížka. Četlo se to dobře, ale podle mého názoru je Lukjaněnko lepší. Ale musím přiznat, že s tímhle žánrem jsem se zas tak často nesetkávala, to už jsem spíš četla cyberpunkové věci. Když se řekne Garth Nix, vybaví se mi hlavně série Sedmá věž, kterou jsem sice četla poměrně dávno, ale vzpomínám si, že se mi to líbilo. Rozhodně uvažuju o tom, že si od něj přečtu i něco dalšího, ale je strašně málo času a stašně hodně knížek, nemluvě o tom, kolik je anime a mangy. Nestíhám a mám pocit, že nikdy nebudu.

[14]: Neměla bys dávat rovnítko mezi "dlouhé" a "nudné." Já osobně mám ráda delší texty. Pokud to tak necítíš, pak zřejmě nejsi cílovou skupinou tohoto článku.

18 Skullka Skullka | Web | 22. října 2010 v 19:38 | Reagovat

[17]: Přeju hodně štěstí :D
Ano, mohlo, jenže on se teďka s upírama roztrh pytel a je těžký to někam zařadit O_o
Hard fantasy? No, prakticky všechno, co se odehrává JEN v jiném světě... Já vím, že to asi není správné škatulkování, ale tak ^^"
...i tak bych si to ráda přečetla :D A já sem knihomol taky, jen právě přestávat věděť, co číst :/
Já, pokud se mi podaří dostat se na tu střední jakou chci, bych asi skončila jako knihovnice ^^" Případně pokud by se mi podařilo dostat na moji vysněnou vejšku, novinářka :D Poslední dobou, když ale vidím bráchu, začínám mít pocit, že to možná zkusím na práva... Závidím mu jeho dobrou práci a to co všechno ví :D
A není zač ;)

19 katsumi-kagakusha katsumi-kagakusha | Web | 23. října 2010 v 8:06 | Reagovat

[18]: Je pravda, že teď je upír, kam se podíváš. Problém je v tom, že jsou to skoro vždycky další harlekýnky, které se chtějí přiživit na úspěchu Smívání. Já neříkám, že nejde napsat dobrá romance s upírama - jde, ale na můj vkus by to vypadalo trochu jinak :D
No, tak já teda něco sestavím, ale neříkej, že jsem tě nevarovala :D
Knihovnice je asi fajn práce, ale nechtěla bych ji dělat, protože pochybuji, že je to dobře placené (ano, jsem přízemní a toužím po penězích :D) Novinařina mi taky zní dobře, ale můj celkový plán je dělat někde v laborce, napsat po večerech knihu a když bude úspěšná, praštit se vším a dál jenom psát :D
Jo, právničina taky nenbí špatná. Ještě jsem uvažovala o psychologii, ale pak mi došlo, že já bych ty pacienty po psychické stránce ještě dodělala :D

20 K-a-m-i-s-e-k K-a-m-i-s-e-k | Web | 23. října 2010 v 9:49 | Reagovat

Obrázky jsou taky pěkné.... Takže jsem přidala obrázky.... Já osobně mám moc ráda Fantasy obrázky, a když je článek na téma Fantasy, tak jsem přidala obrázky....

21 Skullka Skullka | E-mail | Web | 23. října 2010 v 11:00 | Reagovat

[19]: Já sáhnu prakticky po všem, v čem se objeví upír a třeba takový Darren Shan, to je panečku dokonalost, možná je to tím, že je to už starší... Ten spisovatel je génius! No, nebudu tady o něm radši básnit... :D
Budu se těšit :-)
No, placený to asi moc dobře není, ale je to prostě jedna z mých možných variant :D Určitě by mě to bavilo víc než sedět někde v kanclu :D Ta novinařina by ale byla opravdu jen kdyby mi nevyšlo to psaní (pochybuju :D) Napsat knihu a být hned slavná by bylo super, ale bůh ví, jestli to tak bude :D
Jako, být právničkou není moje vysněná práce ale je to fajn škola a když vylezeš, kdyby ti to psaní nevyšlo, máš stejně zajištěné teplé místečko :D Na psychologii sem taky jednu dobu chtěla jít, ale prostě... nehodím se na to, i když mezi něktrýma lidma si na psycholožku hraju :D (třeba nedávno sem si takhle psychologovala přes skype a ne ze srandy... Vůbec to nepomohlo tak, jak sem doufala :D Tak sem se zařekla že už to dělat radši nebudu :D

22 hintzu hintzu | Web | 25. října 2010 v 8:05 | Reagovat

Hele, ne, že bych chtěl rýpat, ale čím přesně se vymyká třeba Sapek nebo Zeměplocha definici braku? Proč mají fantazáci neustále potřebu před někým hájit svoji četbu?

Nevšiml jsem si, že by třeba čtenáři Vieweghových knih měli potřebu hájit, že čtou čistokrevný brak.

Jestli ono to náhodou nebude tím, že fantazáci si vnitřně uvědomují, že to, co čtou, je opravdu brak a jediné, co jim vadí, je smutný fakt, že většina mainstreamových čtenářů díla s hodnotou od brakové odpočinkové literatury nedokáže odlišit.

23 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 25. října 2010 v 23:01 | Reagovat

Paoliny! Zrovna dneska jsme ho s kamarádkou propírali a na chudáku brýlatém nezůstala ani nit suchá. Já se jeho "veledílům" vyhýbám jak čert kříži. To samé Stmívání.

Pratchett je génius, Sapkáč si zaslouží pozornost, i když bych ho za Křest ohněm, Paní jezera a husitskou trilogii nejradši nakopala do hader, před a po geniální Vlaštovce to byla rána do koulí a Husity taky pěkně domrvil.
Co se týče toho zbytku - mluvíš mi z duše. I když já bych jmenovala ještě větší mistry - Tolkien, LeGuinová, Howard, Holdstock, Eriksson, Zelazny, Gaiman, Morressy, White, Zimmer-Bradleyová... Určitě jsem na někoho zapomněla. Fantasy neřeklo poslední slovo. :-)

24 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 25. října 2010 v 23:03 | Reagovat

[23]: * propíraly

Jako vždy píšu a odesílám rychleji, než myslím. :-D
Omlouvám se za spam, ale mám na to úchylku.

25 neros-san neros-san | 25. října 2010 v 23:37 | Reagovat

No... mluvil jsem hlavně o vykrádání klasiky... za všechny mnou neprominutelná deformace Tolkienovských Elfů na 100 různých poddruhů. Kdesi kdosi psal, že postava není temný elf, ale *skupina hlásek, jejichž účelem je znít cool a vymyšleně*. Jak mám vědět co je *skupina hlásek, jejichž účelem je znít cool a vymyšleně*?? Stejně všichni obrali maestra J.R.R.T. o nápad.
I hate them!

26 katsumi-kagakusha katsumi-kagakusha | Web | 26. října 2010 v 19:05 | Reagovat

[22]: Jde hlavně o to, co si představíš pod pojmem brak. Jestli je to něco, co nemá žádnou hodnotu a bez myšlenky, nebo něco, co ve svém žánru nefunguje. Pokud to bereš podle první možnosti, pak definuj, co je hodnotné - u každého je to lehce subjektivní, definuj mi hodnost, i když zrovna v Zeměploše jsou i zajímavé myšlenky, i když často je to ukryto pod nánosem parodie. Sapkowski - no, to je lehce diskutabilní. Faktem ale zůstává, že ve svém žánru oba autoři excelují.

Nikdy jsem netvrdila, že fantasy je vrchol literatury - naopak, najdeš v něm hodně braků, to jsem nikdy nepopírala. Ale pokud je "brak" dobře napsaný, přestává pro mě být brakem.

Není přirozené bránit to, co má člověk rád? Mám ráda fantasy, ale to neznamená, že mám ráda jenom fantasy. Kromě červené knihovny přečtu de facto všechno, v poslední době mám hodně ráda třeba Tolstoje (tedy někoho, kdo podle většiny gramotných lidí psal hodnotnou literaturu). Zastávám názor, že by neměly existovat jenom mezníky "hodnotné dílo" a "brak," mělo by existovat ještě něco mezi tím.

Rýpání mi nevadí, konstruktivní kritiku vítám.

27 katsumi-kagakusha katsumi-kagakusha | Web | 26. října 2010 v 19:06 | Reagovat

[25]: Jo, to taky nemám moc ráda. Ale je faktem, že Tolkien elfy nevymyslel, ale převzal je z velké části z keltské mytologie, pak je jenom trochu upravil.

28 Gingíšek Gingíšek | 26. října 2010 v 22:09 | Reagovat

To je naprosto největší blbost jakou jsem kdy slyšela. Stmívání a fantasy? To je hororovej slaďák jak poleno.

---

A ještě tam zmínit to že Terry je sir a že má Alzheimra (nebo jak se to píše) a že se PREJ chce kvůli tomu zeutanáziovat :(...

29 katsumi-kagakusha katsumi-kagakusha | Web | 27. října 2010 v 12:56 | Reagovat

[28]: Hororový slaďák? Vynechala bych to "hororový", jinak souhlasím.
O tom Alzheimerovi vím, ale o eutanazii ne. No, ať je to jakkoli, je to jeho volba. Jestli si myslí, že to pro něj bude tak lepší...

30 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 27. října 2010 v 22:27 | Reagovat

[22]: Brak je nějak definován?

V každém žánru se najdou jak dobré knihy, tak brak. Problémem je, že hlavy pomazané považují za brak fantasy jako celek. Proto se bráníme.
Mnohé fantasy kvalitou i myšlenkou předčí své mainstreamové bratry a sestry. Začněme Tolkienem, pokračujme LeGuinovou... zatr, proč to každému musím jak ten osel vypisovat? Už mě to nebaví. Jestli tě téma zajímá, kup si Pevnost, Ikarii, nebo zajdi na FP. Ale předpokládám, že jenom rýpeš.

31 Amestea Amestea | Web | 27. října 2010 v 22:31 | Reagovat

[13]: Ghart Nix... Ano, i toho jsem četla... Souhlasím, zápletka je často předvídatelná, ale spisovatel dobře popisuje děj... :)

A k článku: Stmívání? Fantasy? Dovolte, abych se zasmála!(Ha, ha, ha, ha, ha!) Taky si nemyslím, že by Stmívání mohlo být fantasy... A ani jej moc ráda nemám. Nějak mě to neoslovilo...
Christopher Paolini... Co k němu jen říct? Když jsem byla menší (heh, před rokem...), Eragona atd. jsem milovala. Teď se mi to zdá... Průměrné. Já nevím, ale mám dojem, že většina spisovatelů si vždycky knížku (knížky?) zkazí pokusem o dramatičnost. Tak je to i u Paoliniho. I teď bych chtěla Eldunarí, až vyjde, ale ne s takovým nadšením. To jen proto, abych věděla, jak přesně (vím, že dobře... Ale co...) to dopadne...
Terry Pratchet... Zeměplochu jsem nečetla (aj, osudová chyba) a hodlám to brzy napravit. Četl ji totiž jeden můj kamarád a už od pohledu se mi zdála sympatická... Momentálně čtu od jakýhosi-spisovatgele-jehož-jméno-si-nepamatuju knížku Krev Elfů. Moc mě to nezaujalo... Hned potom si hodlám přečíst od Pratcheta Svobodnej Národ (či jak se to jmenuje)... Nevím, zda je to ze Zeměplochy (spíš ne, si myslím, ale možná jo.), ale i tato kniha mi přišla... Dobrá už od pohledu.

Jak se tak dívám na to, co jsem napsala, mám dojem, že je to delší, než některé moje články... Co se dá dělat... Ale mám stejný či podobný názor skoro ve všem. :)

32 Samtha Samtha | 31. října 2010 v 10:22 | Reagovat

Já jsem sice obrovský příznivec žánru fantasy a věci jako Eragon nebo Stmívání úplně nesnáším, ale bohužel, ona to opravdu fantasy je a nejsem jediná kdo na to nadává. Fantasy jako taková má mnoho větví a i slaďák jako je právě celá série stmívání, se do jedné nebo i více z nich zařadit dá. Je mnoho knih (např. série Tina Salo) které jsou také v současnosti, také jsou tam upíři a vlkodlaci a také jsou nějak organizovaní, ale všichni je jako fantasy uznávají. A podle mého názoru by i Stmívání bylo bráno jako fantasy všemi, kdyby se z něj nestal takovej puberťáckej hit.

33 katsumi-kagakusha katsumi-kagakusha | Web | 31. října 2010 v 10:26 | Reagovat

[32]: Věc názoru. Když do slaďáčku, který nemá žádný příběh, přidáš pár nadpřirozených elementů, není to podle mě fantasy. Nejde o moderní setting, ten mi nevadí, jde o absenci příběhu, což z toho činí supernatural harlekýnku. O Tině Salo jsem slyšela, ale ještě jsem to nečetla, tak nevím.

34 Yu Suzukei Yu Suzukei | Web | 31. října 2010 v 14:15 | Reagovat

Moc pěkný článek.:)
Taky nemůžu vystát, když někdo uráží fantasy..to samé, jako když nemůžu vystát, že někdo uráží anime. Můj pohled je taky zabijácký.:D
Upřímně mi vadí, že teď kam se podíváš, ze všeho kouká upír.:/
Když se posuneme o kousek dávněji, tak stmívání ani Upíří deníky nebyly(Ne že bych nesnášela VD, mám je celkem ráda..celkem, no)a život byl poklidný. Lidi se o upíry a tyhle existence moc nezajímali, a ti kdo se o ně zajímali, tak je používali do povídek, jakožto dráculy nebo si četli(doufejme) kvalitní knihu o upírech(Nic sladkého jako odporný-no pardon- Pattison a ani ne hezká-s make-upem nevypadá tak strašně každý;)-Kristen.) Stmívání mi nevadilo, knížka byla i docela hezká, film už na tom byl hůře. Ale jakmile začalo být obrovským hitem a prodejci ho začali využívat.. prostě..ty dva(a více) xichty na každým rohu. Takže..
A když teď něco čtu "upířího" tak to většinou bývá "Zachránil jsi mě*pusa, pusa*Jsi můj hrdina, upíre!..a žili šťastně až do smrti..tedy..do smrti hrdinky." Bóže.-.-
Hopla. Pratchetta neznám jaksi.:D Jsem nezkušené, hloupé malé miminko.T_T
Budu to muset napravit..která knížka je od něj asi nejhezčí?
Spakowski? Toho zas znám. Ale nechtěli mi od něj nic koupit.-.- Chci říci, oni mi vůbec nic nechtějí koupit.-.-
Už šetřím.xD
Ne! Kdyby mě někdo řekl že jsem roztomilá, tak..huf. Ne, to se naštěstí nestane.:D Kdo si to dovolil, smím-li se zeptat?
No, to už by stačilo..nebude se ti to chtít číst.:DD

35 katsumi-kagakusha katsumi-kagakusha | Web | 31. října 2010 v 15:18 | Reagovat

[34]: Přesně, já mám ráda upíry, kteří naháněli strach, ne ten model se zachraňováním hrdinky *obrací oči v sloup* Když už jsem u toho, mám v hlavě takový menší nápůad na upírskou povídku. Štve mě, jak všichni píšou pod vlivem Stmívání, tak uvažuju, že bych napsala něco, co pod tím vlivem ROZHODNĚ nebude *devil smile* :D
Neznáš Pratchetta? To musíš napravit, ten chlap je génius. Nejlepší? Já nevím, když on toho napsal TOLIK a všechno mi přišlo super... Hodně mě bavily knížky o Noční hlídce (Muži ve zbrani, Hrrr na ně! atd.), ale jestli bys to chtěla číst popořadě od prvního dílu, tak úplně první knížka ze série Zeměplocha je Barva kouzel a na ni navazuje Lehké fantastično. V těch dvou knihách je hlavní hrdina můj oblíbený strašpytel Mrakoplaš :D
No, řekl mi to můj stalker, on nedá pokoj a nedá :D
Já náhodou ráda čtu dlouhé komentáře :D

36 TsuchiKim TsuchiKim | Web | 31. října 2010 v 19:18 | Reagovat

děkuji za pochvalu, od někoho, kdo napsal takhle úžasný článek se kterým navíc musím plně souhlasit, si jí hodně cením :-)

Terry Pratchett, bez debat jeden z nejlepší autorů vůbec, miluju Mrakoplaše a bábi Zlopočasnou, v jistém smyslu jí i závidím a někdy bych chtěla být jako ona :D

Stmívání, více méně jsem proti tomu nic neměla, ale jak to začalo být hitem, nenávidím to, protože to kazí naše staré dobré-zlé upíry, radši bych kdyby se to vrátilo ho zajetých kolejí, upíři vždycky vystupovali jako "ti zlí" a nějaká Meyerová (či jak se to píše) z nich dělá "sladké hlupáky" a kazí nám tak romantickou vizi :D

37 Yu Suzukei Yu Suzukei | Web | 6. listopadu 2010 v 20:12 | Reagovat

[35]: Já už píšu, mám hotový 6. díl a není to ani náhodou ve stylu stmívání.xD Vlastně tam zatím nemám žádného upíra, jen dvě upírky, sestry s dlooouhou minulostí! ix dé
Dobrá, něco si určitě najdu.^^
Díky za návrhy.:)
Jo? To je dobře, užiješ si.:D

38 sayury sayury | Web | 7. listopadu 2010 v 14:44 | Reagovat

wow,úžasný článek na úrovni nepopsaný ve dvouvětách definovaných na wikipedii zkopírovaných na blog,prostě nádhera.musím s tebou souhlasit co se týče ..no vlastně všeho :D A ačkoliv z toho nejsem nijak ndšená,tak i to co se týká eragona.
asi bych se měla stydět,ale ještě jsem nečetla jedinýho prachetta :D jsou prostě knihy,které nemusím číst a nevadí mi to,mezi to bych zařadila prachettovky,i když je mi jasné,že jakmile s nima začnu,už nepřestanu :D

39 Amia Amia | Web | 15. ledna 2011 v 13:54 | Reagovat

Pratchett? Nuda nuda nuda! Za celou dobu mě pobavila architektonická univerzita, specializace na stavění z perníku. Nic víc.
A to fantasy miluju, ale Pratchetta mi prosím necpěte. Typický příklad knih, kolem kterých se jeden čas rozpoutal boom ve stylu, jaké je to skvělé a od té doby to všichni papouškují. Toliko k mému názoru na něj (a důkaz, že objektivní kritika vážně neexistuje) :)

Souhlasím s tím, že lidé kteří fantasy a sci-fi nečtou, odsuzují šmahem celý žánr jako brak. Ale co je to brak? Jak jsem říkala, objektivní kritika neexistuje. Ale je mi líto, že jakmile někde řeknu že čtu fantasy, jsem okamžitě zaškatulkovaná jako ,,ta, co čte jen brak. No, hlavně že ,něco´ čte"
:´(

Všimla sis taky, jak frajírci předpokládají, že všechny holky jsou zblázněné do harlekýnek?
To si tak jednou jedu v MHD, v ruce knihu s měkkýma bílýma deskama a nade mnou dva frajírci. Chvíli se pošťuchovali a uchechtávali a pak na mě jeden: ,,Tak co? Už se vzali?"
Zvednu hlavu, přelistuju kus zpátky a přečtu: ,,..usekl muži hlavu a zatímco se mu mrtvola kácela k nohám, prosekl dalšímu břicho. Proběhl oblakem krve, kolem muže, který se snažil nacpat si vnitřnosti zpět do břicha a vrazil poslednímu meč do oka, až zakrvácená špička vylezla lebkou z druhé strany."
Zvednu hlavu: ,,Ne, ještě se nevzali"
Kluci jen vyvalili očička a strašlivě nenápadně přecupitali na druhou stranu vozidla  XD XD

Ehm, už mlčím. :)

40 Michalb Michalb | 27. června 2011 v 22:40 | Reagovat

Fantasy dle clanku tedy neni brakova literatura - alespon ne vsechno, pokud jsem to pochopil spravne. Jakou ma tedy literarni hodnotu? V cem teda cloveka obohati Terry Pratchet nebo Sapkowski? Proc ty knihy nejsou jenom zabijeni casu do tramvaje? Proc by si je mel nekdo precist?

Da se podle vas nejake fantasy srovnavat treba s Remarquem?

41 Recenze knihy Recenze knihy | E-mail | 4. července 2011 v 10:20 | Reagovat

Dobrý den, předem se omlouvám, ale sháním lidi, především mladé čtenáře s oblibou k fantasy knihám, ochotné přečíst si kapitolu z mé knihy a ohodnotit ji. Kniha vyjde sice až v příštím roce, ale za Vaši ochotu text zhodnotit Vám nabízím slevu, budete-li si chtít v budoucnu knihu zakoupit.
Napište, prosím, na: barcech@gmail.com
Děkuji a hezký den

42 Larry Larry | 3. července 2014 v 13:56 | Reagovat

[3]:
Nene Harry Potter samozřejmě není fantasy... nejspíš je to literatura faktu, ne? :D:D:D:D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Na veškeré texty mám copyright a tečka. Jakmile někde najdu něco svého, budete litovat, že jste se narodili.