Bakemonogatari - recenze

2. září 2010 v 20:59 | Katsumi-sama |  Anime recenze
ba1
"Páni, poprvé jsem sama s klukem v jeho pokoji. OK, jdou se hledat porno magazíny!" - Kanbaru Suruga
"Zapomeň, to by se dělo jenom v případě, že bys byla kluk!" - Araragi Koyomi

Araragi Koyomi studuje třetí ročník blíže nespecifikované střední školy, z čehož vyplývá, že musí řešit spoustu běžných starostí studenta: učit se na písemky, organizovat třídní samosprávu, přežít útok upíra...
Vsadila bych se, že teď si někteří otaku řeknou: "Aha, takže se budeme muset 15 epizod anime vypořádávat se záchvaty emocionálně nevyrovnaného pubertálního upíra." Naštěstí nemají pravdu, protože Araragi není tak k ničemu, jak se původně zdál: místo litování sebe sama najde chlápka, který ho jeho kletby dovede (samozřejmě za menší poplatek) zbavit. Náš miý Koyomi totiž chtěl pokračovat ve svém obyčejném životě, jenže kdyby se mu to povedlo, nebylo by tohle anime o nadpřirozenu, že jo. Takže jednoho dne zachytil svou spolužačku, která uklouzla po banánové slupce a padala z cca třetího patra (není nad originalitu, že?) Při tmto aktu zjistí, že dívka je lehká. Neberte si to špatně, ona je lehká doslova - váží pouhých pět kilo (tak tomu říkám pokročilé stadium anorexie). Senjougahara Hitagi (jak se dotyčná později představí) na jeho objev zareaguje svým specifickým způsobem: narve mu do pusy kapesní nožík, který mimochodem velice často používám v laborkách a díky tomuhle anime jsem mnohdy měla chuť udělat s ním to samé několika nejmenovaným lidem, a pohrozila, že jestli to vykecá, NAJDE SI HO. Normálnímu člověku by to stačilo, ale jelikož Araragi kibicoval, narvala mu do pusy ještě sešívačku. Araragi se jí paradoxně nesnaží nijak pomstít, naopak jí doporučí toho chlápka, který ho zbavil vampirismu a nabídne jí pomoc...
Když se jeden podívá na název anime Bakemonogatari a umí aspoň trochu japonsky, zhruba ví, co má čekat. "Bakemono" znamená monstrum nebo příšera, zatímco "monogatari" znamená příběh, takže Bakemonogatari je vlastně slovní hříčka. A spojení "slovní hříčka" charakterizuje celé anime ze všeho nejvhodněji, protože pokud jde o příběh, o tom se moc mluvit nedá. Prakticky tam žádný není, protože se pořád dokola opakuje schéma: V podstatě jde pokaždé o dívku, která má problém související s nadpřirozenem, takže Araragi odfrčí na svém starém, rozvrzaném kole k odborníku na záhady (Oshino Meme), který mu prozradí řešení problému. Samotné řešení problému je většinou na dotyčné dívce, náš studentík jí jen pomáhá. Bakemonogatari se dělí na 5 arců, z nichž každý se věnuje primárně problémům určité dívky a každý arc má svůj vlastní opening, který tuto školačku (vždycky jsou to školačky) vystihuje:
1. Krab Hitagi
2. Šnek Mayoi
3. Opice Kanbaru
4. Had Nadeko
5. Kočka Tsubasa
Zatím to z mého popsiu možá vypadá jako průměrná harémovka s uboze napasovanou nadpřirozenou zápletkou, jakých se všude válí stovky, ale ono to tak kupodivu není. V tomhle anime totiž nejde o příběh: jde hlavně o postavy a jejich dialogy, protože tady Bakemonogatari vyloženě září. Nedívala jsem se na to proto, bych se mohla pokochat fanservisem, který sice je přítomný, ale narozdíl od většiny anime je vkusný a vtipný. A už vůbec jsem se na to nedívala kvůli tomu, že bych toužila vidět, jak chlap zase zachraňuje dámy v nesnázích. Ne, každá z dívek má svou vlastní osobnost, nebojí se projevovat, žádná z nich k Araragimu slepě nevzhlíží, zároveň však žádná není nevděčná mrcha, která se k němu otočí zády poté, co jí de facto zachraníl život. Vezměte si třeba takovou Hitagi: většina lidí by o ní řekla, že je tsundere, na čemž by nebylo nic zvláštního. Tsundere je dneska každá druhá ženská postava a začínají být trochu otravné. Jenže Hitagi je výjimečná v tom, že si ze sebe dokáže udělat legraci - sama přiznává, že se jako tsundere chová. Oshino Meme jí dokonce udělil přezdívku Tsundere-chan.

"Araragi, tys ke mně poslal Tsundere-chan? Stojí nade mnou a vyhrožuje, že mi vypíchne oko nůžkama." - Oshino
"Jo." - Araragi
"Ty jsi tak nezodpovědný, posíláš mladou holku k cizímu staršímu chlápkovi. Co kdybych byl úchyl?" - Oshino

Hitagi navíc není pouze tsundere, ale zároveň sadistka (jak si ti bystřejší už stačili všimnout) a ještě ke všemu je velice inteligentní, takže nevynechá jedinou příležitost k tomu, aby Araragiho zesměšnila. Nepůsobí to ale hloupě a strojeně, protože když se hádají, je to spíš chytrá a vtipná diskuze než hádka - je radost se na to dívat, ale musíte stíhat rychle číst, protože to ze sebe pálí rychlostí 200 slov za minutu. Araragi je spíš podpantoflácký, takže většinou Hitagiiny útoky snáší, ale i on se umí bránit. Není to špatný hlavní hrdina, vlastně je i docela vtipný, což není zas tak časté.
Ale nejraději ze všech postav mám Kanbaru Surugu. Kanbaru Suruga je ironická sportovkyně, otaku a lesba (což mimochodem neváhá dát najevo.)

"Jsi kluk, takže to pro tebe bude těžké, ale řeknu ti to hezky. Jsem lesba." - Kanbaru
*šokovaný ksicht* - Araragi
"Dobře, řeknu ti to přijatelněji. Jsem lesbička." - Kanbaru
"To je to samé!" - Araragi

Nejsem sice nějak zatížená na homosxuální postavy - nic proti nim nemám, ale ani je nevyhledávám. Naproti tomu Kanbaru byla taková sympaťačka, že jsem si ji téměř okamžitě oblíbila - ono je těžké si ji neoblíbit. o každé postavě bych mohla vyprávět hodně dlouho, ale neudělám to, protože by to zabralo moc prostoru.
Co se týče grafiky, design postav je jedinečný. Není to úplně typická anime grafika, ale dívá se na to hezky, zvlášť souboje a krvavé scény vypadají hodně dobře. Přiznám se, že hudbu jsem vůbec nevnímala a žádný opening jsme si nestihla oblíbit, protože se neustále měnily, takže vám sem trochu netradčině dám ending, kterým je příjemná balada, ve které u pozdějších epizod objevíte narážku na jistou postavu...
Jediným kamenem úrazu by mohl být fakt, že ne všichni jsou obeznámeni s japonskými legendami, které se prolínají celým anime - každý nadpřirozený úkaz je postaven na skutečné legendě, přetřásají se tam různé pověry a interpretují se různými způsoby, což je sice hodně zajímavé, ale pro evropského diváka to může být poněkud nepohodlné... Pokud ale nejste vyloženě zabednění, myslím, že vám to dojde i bez znalosti japonské kultury. A někomu může připadat dost divné, že v anime často problikávají různé fráze, ale mi to přišlo zajímavé.
Studio SHAFT, které mimochodem vytvořilo mé milované anime Sayonara Zetsubou Sensei, opět ukázalo, v čem je dobré. Jak už jsem měla tu čest zjistit, SHAFT exceluje ve vyhledávání mang, které nikdo moc nezná a dělá z nich anime, které se stávají legendami. Je i toto případ Bakemonogatari? To se ještě uvidí, každopádně mě překvapilo, potenciál má. Dokonce i romantická složka, která je sice docela diskutabilní a nevyskytuje se tam moc často, se mi moc líbila, což je u mě něco neslýchaného (Katsumi a romantika? Pche!) Čekala jsem stupidní harémovku, dostala jsem sympatické a inteligentní dílko se skvělými postavami a brilantním dialogem, ke kterému se budu ještě ráda vracet.

Zdroj obrázku: anime Bakemonogatari, režisér Shinbou Akiyuki, vedoucí animace a grafiky Watanabe Akio, zde
Zdroj videa: ending Bakemonogatari, zde

8 lidí ohodnotilo tento článek.