Mirai Nikki - recenze

mn1
Mirai Nikki
Délka: zatím asi kolem 11 volume
Status: Nedokončená
Autor: Etsuko Sakae
Žánry: Akce, Záhada, Shounen, Nadpřirozeno, Psychologické, Thriller

Představte si toho největšího losera, jakého jen dokážete. Tak, máte? Teď to vynásobte stem a dostanete hlavního hrdinu Mirai Nikki. Amano Yukiteru je totiž skutečně ten největší loser, jakého jsem měla tu čest poznat. Není nijak zvlášť chytrý, není silný, nemá žádné zvláštní nadání, často brečí, utápí se v sebelítosti a nemá žádné kamarády (kdo by se taky divil). Sám si moc dobře uvědomuje nesmyslnost své existence, takže si vede elektronický deník, do kterého zaznamenává vše, co se kolem něj děje, protože je to zajímavější než celý jeho život. Je až takový osamocený chudáček, že si dokonce vymyslel kamarády: jakousi vílu a boha Času a Prostoru, který nese příhodné jméno Deus ex Machina.
Yukiterův loserácký život by nejspíš pokračoval ve stejném duchu až do jeho neslavné smrti, kdyby se neukázalo, že jeho vymyšlení kamarádi nejsou tak docela vymyšlení. Deus ex Machina se rozhodne nebohému chlapci "pomoci" (být na jeho místě, tak bych ho spíš dorazila) a trošku mu upgraduje jeho elektronický deníček, jenž mimochodem vypadá jako mobil, a oznámí mu, že jeho deník teď dokáže s desetiminutovým předstihem předpovídat budoucnost. Yukiteru tomu samozřejmě nevěří (tak zabedněný není ani on), ale když se předpovědi ukážou být pravdivými, začne si naplno užívat života. Zlepší si známky, protože zná odpovědi na každou písemku a rázem je z něj jeden z nejlepších žáků třídy. Překonává ho jenom jedna studentka: Gasai Yuno. Yuno je Yukiterův naprostý opak - je chytrá, krásná a oblíbená mezi spolužáky. Přesto je jedna věc spojuje... Jednoho dne se v Yukiterově deníku ukáže, že bude ve škole zavražděn. Téhož dne zjistí, že Yuno je rovněž držitelkou podobného deníku a pomocí své prasopsí logiky si dá dohromady, že Yuno je určitě ta, která ho zavraždí. Samozřejmě se ukáže, že to není pravda, protože Yuno ho už delší dobu miluje a naopak ho chce chránit. Někdy v té době jsem v zařvala na celou místnost něco ve stylu: "Proč to děláš, Yuno? Ty máš na víc!" a dostalo se mi několika nechápavých pohledů od členů mé milované rodiny. Pozděi se dozvídají, že Deus ex Machina ma co nevidět natáhnout bačkory, takže si pofidérní metodou hledá nástupce: dal deník dohromady 12 vyvoleným lidem, kteří spolu svedou souboj. Jaká jsou pravidla této hry? Existuje jenom jedno pravidlo: ten, který přežije všechny ostatní, vyhrává. Ano, tohle je krutá hra na život a na smrt. Kdo se stane posledním přeživším?
Na rovinu vám řeknu, že tohle je jedna z nejlepších současných shounen mang, na které můžete narazit. Jak jistě víte, většina shounen je zaměřena hlavně na boj a zachraňování bezbranných holčiček, tady se to ovšem minimalizuje, pěstní souboje jsou z větší části omezeny na souboje myšlenkové a co se týče zachraňování nevinných holčiček, tak tady je to naopak, protože Yuno zachraňuje Yukiho (a taky bych nenazvala Yuno zrovna "nevinnou holčičkou," ale o tom později). V jistém smyslu mi to připomíná Death Note, ale je to akčnější, krvavější a v jistém smyslu... nemůžu uvěřit, že tohle zrovna píšu, ale je to lepší. Mnoho z vás možná řekne, že Death Note je šíleně přeceňovaný a budete mít pravdu, pokud mluvíte o anime, ale manga je něco jiného: pro mě to byla dlouho nepřekonaná meta. Mirai Nikki sice neobsahuje žádné větší morální poselství, ale je to zkrátka jízda. Obsahuje přiměřenou porci přemýšlení a plánování a přiměřenou porci násilí. V jistém smyslu mi to připomíná Battle Royale, ale s mnohem lepší zápletkou a o dost propracovanější.
Kámenem úrazu je hlavní postava Amano Yukiteru. Jak už jsem se zmiňovala na začátku, většího losera byste těžko našli. Sice nesnáším přidrzlé a strašně "cool" hlavní hrdiny typu Ichiga Kurosakiho z Bleach, ale co je moc, to je moc. Yukiteru se o sebe neumí postarat, nenajdete ani jednu kapitolu, ve které by srdceryvně neplakal a má nechtnou tendenci odpouštět lidem, kteří mu zcela zjevně usilují o život. On sám samozřejmě odmítá zabíjet, protože je to proti jeho morálce (to tvrdí on, já tvrdím, že na to prostě nemá). Potkat ho, asi ho něčím praštím. Naproti tomu Yuno je jedna z nejúžasnějších postav, jakou jsme kdy viděla. Obvykle nesnáším postavy, které jsou krásné a chytré a silné, ale Yuno je zkrátka výjimka, protože je naprosto okouzlující. Je vnímavá, pohotová, dokáže rychle vymýšlet strategie... A je velice psychicky narušená, je stalkerka, nemá svědomí, v jednu chvíli se chová sladce a v druhé kolem sebe máchá sekerou, přičemž se stále usmívá. Podotýkám, že u toho stále vypadá roztomile.
mn2
Nedpustím si jeden citát, který ji vystihuje: "Yukiho matka je tak milá osoba. Ani jsem nepotřebovala své nástroje k tomu, abych ji přesvědčila." *koukne na bednu plnou nůžek, sekyr a podobných hračiček*
Její jedinou chybou je beznadějná zamilovanost do Yukiho a ochota umřít pro něj, kdykoli se mu to bude hodit. Za a) to ten malý smrad nedokáže dostatečně ocenit a za b) je Yuno duší Mirai Nikki, bez ní by to prostě nebylo ono.  Možná si myslíte, že jsem nenormální, když mám ráda tak šílenou postavu, ale Yuno je zkrátka tak... osvěžující. Nedá se to dost dobře popsat, ale je na ní něco, co mě nutí nad jejími činy jenom vrtět hlavou a usmívat se, ale kdyby to udělal někdo jiný, tak řvu: "Ty psychopate!" Yuno je nepochybně psychopatka, ale je to naše psychopatka. Co se týče kresby, není to žádné mistrovské dílo, když to srovnáte třeba s mangami Kaori Yuki, ale na druhou stranu má Mirai Nikki svůj osobitý styl, postavy rozeznáte na první pohled a v panelech se jeden orientuje snadno. Zkrátka si to přečtěte, pokud vám nevadí občasné hodně krvavé scény a pokud máte rádi yandere. A vůbec, přečtěte si to už kvůli Yuno, protože sympatičtější hlavní hrdinku jen tak nenajdete.

Zdroj obrázků: manga Mirai Nikki, nakreslil Etsuko Sakae, zde a zde