Stmívání - recenze (no, spíš rant :D)

9. července 2010 v 20:13 | Katsumi-sama |  Knihy
Dneska mám psavou, proto jsem se rozhodla poštvat si proti sobě pár fanatických fanynek Stmívání... Ééé, chci říct, napsat menší recenzi :D No dobře, tak jdeme na to. Připravte se, bude to totiž jízda...

Kdo z vás nezná v dnešní době bestseller Stmívání, ten buď žil celý tenhle rok ukrytý někde pod kamenem, v alternativním vesmíru, kde tento "skvost" neexistuje, případně je naprostý literární ignorant. Přesto nastíním... ehm... vy tomu chcete říkat "děj?" Dobrá, každému co jeho jest.
Ve všem absolutně a dokonale průměrná dívka Isabella Swan se z rodinných důvodů přestěhuje do městečka Forks. Nedělá to ráda a dobrovolně, i když chce, aby si to všichni ostatní mysleli. Už po pár stránkách je vám jasné, že Bella si bude minimálně pět kapitol stěžovat na to, jak je Forks odporná díra - někdy v té chvíli jsem si ještě myslela, že až ji to přejde, začne se něco dít, ale to jsem byla dost naivní.
Bella je outsider, s nikým v podstatě nekomunikuje, přesto si přeje mít přátele. Zajímavé je, že když se k ní někdo chová přátelsky, ona se chová odtažitě - WTF? Tomu se říká myšlenkové pochody prasopsa. Ale o jejích myšlenkových pochodech později: bude to na dlouho. Bella se v nové škole chová ke všem stejně hnusně jako vždycky, přesto si najde pár přátel (WTF?) Když sedí u oběda, všimne si nááááádherného kluka, který sedí se svými neméně náááádhernými sourozenci u jiného stolu. Dovídá se, že jeho jméno je Edward Cullen a po sledu velice nepravděpodobných (a poněkud patetických) dějových zvratů zjistí, že je upír. Zamiluje se do něj a on do ní. A chcete vědět, o čem je to dál? O ničem. Na téměř 500 stránkách knihy se neděje zhola nic. Dobře, překousla bych, kdyby to bylo romantické - sice romantiku jako takovou moc nemusím, ale ocením dobrou knihu. Absolutně nechápu, co někomu může přijít romantické např. na tom, že kluk pozoruje svou holku ve spánku. Já tomu říkám stalking a udělat to můj přítel, vážně si s ním pohovořím na téma "příčetnost". U téhle knihy jsem řekla víc WTF než za celý svůj život (a to počítám i anime Bokusatsu Tenshi Dokuro-chan, i když u BTDCH to byla WTF v pozitivním smyslu), ale zase jsem se skvěle pobavila. Některým momentům se nešlo nesmát, ale nebyly to ty momenty, které měly být vtipné. Stephanie Meyerová prostě psát neumí - a věřte mi, že jsem toho přečetla dost na to, abych mohla srovnávat. Pratchett psát umí. Sapkowski taky psát umí. King je legenda. Ale slovní zásoba Meyerové se rovná slovní zásobě žáka druhého stupně základní školy a její smysl pro realistické postavy/situace je téměř stejně mizerný. A to ne kvůli tomu, že má ve své knize nadpřirozené postavy, já mám ráda sci-fi a fantasy, ale kupříklad Terry Pratchett (mistr slova) dokáže psát fantasy tak, že tomu věříte. Ti lidé by mohli existovat, situace by se s mírnými obměnami klidně mohly stát, navíc jeho postavy prostě milujete. Kdo zná přímočarého kapitána Samuela Elánia, zbabělého Nobyho, jednoduchého Karotku a spol. tak ví, o čem mluvím. Jeho postavy mají své chyby, a proto jsou skutečné, dýchající a sympatické. Naproti tomu Bellu a Edwarda mám chuť zabít, ale předtím je pěkně pomalu a bolestivě mučit (teď bych chtěla mít ten trhač nehtů z Higurashi no Naku Koro ni :D) Obzvlášť nechutné byly popisy Edwardovy dokonalosti na každém druhém řádku.
Další věcí je, že upíry a lá Meyerová nenávidím z hloubi duše, Stocker by se obracel v hrobě (pokud v něm přímo nerotuje). Možná jsem staromódní, ale upír by rozhodně neměl svítit na slunci. Upíří vegetariáni jsou taky docela vtip, ale kdyby to bylo napsáno dobře, neměla bych s tím problém. S psaním Meyerové problém mám.
Tahle kniha je jednoduše harlekýnka v supernatural obalu. Možná by mi ani tak nevadila, kdyby všichni neprohlašovali, jak je to úžasná kniha, i když zdaleka nedosahuje takových kvalit jako mnoho jiných knih, které znám a které nejsou příliš známé. Stmívání si místo na výsluní prostě nezaslouží. Snažím se na to dívat objektivně, ale ať se snažím jak chci, nedokážu to. Charaktery ve Stmívání se mi hnusí, jejich chování je směšné a tři čtrvtiny knihy se nic neděje.
Chápu, že se to může někomu líbit, ale u mě se celá kniha kompletně minula naprosto vším. Vlastně ne: zasmála jsem se celkem slušně a bavit se o tom s kámoškou bylo hodně vtipné xD