Angel Beats! - recenze

9. července 2010 v 16:55 | Katsumi-sama |  Anime recenze
ab2

Otonashi Yuzuru je typický japonský středoškolák - no dobře, byl by, kdyby shodou okolností nebyl po smrti. Ano, náš příběh v podstatě začíná smrtí hlavního hrdiny, jenž se po oné události nedostane do nebe, ani do pekla, ale do... školy (jak nečekané). Hned v úvodní scénce se setkává s podezřelou dívkou Yuri, která disponuje neméně podezřelou zbraní a vede ještě podezřelejší řeči. Objasňuje našemu hlavnímu hrdinovi, o co v tomhle světě kráčí, protože Otonashi je v duchu nejlepší tradice hlavních hrdinů naprosto mimo a vůbec neví, která bije. Kromě toho ještě stačil ztratit paměť (opět, jak nečekané). Yuzuru se tímto způsobem dozvídá, že je po smrti a nachází se ve světě, který je v podstatě takovou přestupní stanicí mezi jeho předčasně ukončeným životem a příštím životem. No dobře, řeknete si, jaký je v tom teda problém? Problém je v tom, že nevíte, v CO se reinkarnujete. Umíte si představit, že budete žít životem... kraba nebo něčeho podobného? Yuri a spousta dalších lidí ne, takže vytvořili skupinu odboje SSS (Shinda Sekai Sensen), jejíž náplní je rebelovat proti samotnému Bohu. Hlavním důvodem této rebelie je fakt, že postavy se odmítají smířit se svou smrtí - proč zemřeli tak mladí a tak hloupě? Proč oni, když neprovedli nic špatného? Čím si zasloužili takový osud? V cestě jim však stojí jistá Tenshi, předsedkyně studentské rady, která se stará o to, aby ve škole všechno fungovalo tak, jak má. Je jasné, že Tenshi nemůže dopustit, aby se banda fracků potloukala po škole a sabotovala svůj odchod do dalšího života. Vítejte na bojovém poli, přátelé. SSS a Tenshi se neštítí použít jakýchkoliv metod, takže vzduchem létají kulky a lidé kolem sebe máchají nejrůznějšími zbraněmi, to vše v prostředí školy. I když to je dáno hlavně tím, že postavy nemohou zemřít - jednou už zemřely, takže se ze všech svých zranění způsobených v tomhle světě hezky rychle oklepou, ale stejně. Otonashi je vtažen do tohoto světa a snaží se vzpomenout si na to, co se mu stalo. Mezitím začíná navazovat vztahy s ostatními členy SSS, jako je zmatkářský Hinata, potrhlý Noda, energická Yui... A dovídá se víc o samotné Tenshi.

Víte, tohle mohlo být skutečně epické anime. Má to všechny předpoklady: vizuálně je to asi nejpovedenější dílko téhle sezony (alespoň podle toho, co jsem viděla), ale to se ostatně od společnosti Key (viz. Air, Clannad, Kanon) dalo čekat. Hudba je na běžné anime poměry dost vysokým standardem. Vlastně je tak dobrá, že ani já (metalistka :D) si v podstatě nemůžu stěžovat, i když to není můj šálek kávy. Viz. opening:
Hudba je moc dobrá i mimo openig, většinou dobře vystihuje momenty a celkově neruší, což je pozitivní. A teď k těm negativním věcem: Angel Beats! ztroskotalo na provedení příběhu a charakterech. Příběh sám o sobě by nebyl špatný, kdyby ho provedli správně, jenže autoři se z toho pokusili udělat drama a komedii zároveň, což zrovna šťastný tah, protože bez nevtipných vtipů v naprosto nevhodných situacích se docela dobře obejdu. Buď to měla být naprostá komedie, která si dělala legraci ze všeho a ze všech, nebo existenční drama. Musím přiznat, že bych preferovala druhou možnost, protože v příbězích některých charakterů (třeba Yuri) bylo hodně potenciálu, ze kterého se toho dalo vykřesat daleko víc. Další věc, která mi vadila, byl fakt, že celé anime mělo jenom 13 epizod. Někde jsem četla, že mělo mít původně epizod 26, ale museli to zkrouhnout kvůli financím, což se dost odrazilo na hodně uspěchaném konci, který mě osobně dost zklamal, čekala jsem větší finále. Ono by se to možná i dalo stihnout za těch 13 epizod, kdyby vynechali většinu blbých vtipů a zbytečných situací. Taky jsem si všimla dos nelogických věcí, které se nikdo nenamáhal vysvětlit. Uvedu jeden příklad, který zavání spoilerem jen lehce, protože to pro samotný děj není moc důležité.

SPOILER!
SSS měla svou vlastní továrnu na zbraně, jenže pak se Yuri zmínila, že zbraně vyrábí z hlíny: dají jim takový tvar, jaký si pamatují ze svého minulého života. To je sice moc hez
tk
ké, ale proč kvůli tomu musejí stavět továrnu? A proč mají DVĚ továrny, když nepotřebují ani jednu, to jsem nepobrala už vůbec.
SPOILER ZDE KONČÍ

A takových věcí tam bylo spoustu, zvlášť ke konci se jenom množily a já seděla s pomyslným WTF? nad hlavou. Další věcí jsou charaktery. Nebyly špatné, sice trochu ohrané, ale provedené byly docela roztomile. Otonashi je prostě typický hlavní hrdina, který moc inteligence nepobral, co si budeme nalhávat. Yuri zase mnoha lidem připomíná Haruhi ze známého anime Haruhi Suzumiya no Yuutsu, Tenshi je typická "záhadná tichá školačka". V tom by problém nebyl, ale hodně blbý je fakt, že je tam asi 20 dalších postav, jejichž charaktery jsou jenom nastíněny, nestačí se nijak rozvinout, nejsou důležité pro příběh a nevíme o nich skoro nic. Nejhorší je, že jsem si oblíbila jednu z vedlejších postav - anglicky mluvícího a nesmyslné hlášky trousícího T.K. (viz. obrázek) - a tvůrci ho naprosto vynechali skoro ze všeho... Což se ostatně stalo i otatním vedlejším postavám, které mi ale byly přese všechno sympatičtější než trojice Otonashi, Yuri a Tenshi. Přesto mě AB! dokázalo chvílemi i dojmout, to v těch okamžicích, kdy si autoři přestali hrát na vtipálky a odhalovala se minulost těch postav, na které se dostalo (těch, ke kterým jsem chovala byť jen náznaky sympatií, se to samozřejmě netýkalo) a to byly ty světlé okamžiky. Víte, já nepatřím k typům, které se dají snadno dojmout. Jsem holka, která usnula u Titaniku, přelouskala jeden díl Twilight ságy jen z čirého masochismu a proto, že má ráda upíry (i když ty podivné sparklící věci se upíry můžou nazvat jen opravdu těžko) a hýká smíchy u většiny rádoby dramatických filmů. Přesto všechno opravdu byly chvíle, kdy jsem s postavami cítila a litovala je. Emocionální stránka AB! je vůbec hodně silná, ale...
Neříkám, že Angel Beats! bylo špatné anime - naopak, bylo to hezké anime, řadím ho mezi nadprůměr, ale mohlo by to být daleko lepší, kdyby si tvůrci odpustili srandičky a umazali pár zbytečných postav, aby ostatní dostali víc prostoru. Byla to příjemná zkušenost, ale o případné pokračování bych už neměla zájem.

Zdroj obrázků: anime Angel Beats! (zde a zde), režisér Kishi Seiji, původní tvůrce Maeda Jun
Zdroj videa: opening z anime Angel Beats! (youtube)