Air - recenze

29. července 2010 v 17:39 | Katsumi-sama |  Anime recenze
air1
Kunisaki Yukito je na první pohled obyčejný budižkničemu... ééé, chtěla jsem říct, obyčejný hrdina anime. Však víte, takový ten typ, jehož fotku najdete ve slovníku pod výrazem "absolutně mimo." Co jiného byste si taky pomysleli o chlápkovi, který cestuje od města k městu jenom s loutkou, která představuje jeho jediný zdroj obživy? A ještě ke všemu s loutkou nezachází zrovna obratně? (Popravdě řečeno, když jsem viděla reakce jeho obecenstva, dost jsem se divilka, že už dávno neumřel hlady.) Avšak Yukito se nepoflakuje jen tak ze srandy králíkům: má totiž cíl. Jeho matka mu totiž kdysi dávno vyprávěla příběh o dívce, která se vznáší v oblacích. O dívce, která samotná nese tíhu toho největšího smutku, jaký si dokážete představit. Hledala ji, ale její čas vypršel a zemřela. Teď je na Yukitovi, aby za ni pokračoval v hledání...
Yukito dorazí do malého městečka, kde se setkává s mladou a podivnou dívkou Misuzu, která ho de facto zachrání před smrtí hlady a zároveň mu nabídne, aby u ní nějakou dobu bydlel. Yukito je vtěrka, takže... ééé, chtěla jsem říct, není nevděčný, takže se k Misuzu skutečně nastěhuje. Plánuje v městě zůstat jen tak dlouho, aby si vydělal dostatek peněz, ale všechno se tak nějak zvrtne, když se sblíží s Misuzu a dalšími obyvateli městečka, kteří řeší své ne až tak obyčejné problémy. Zdá se, že tajemná dívka z nebes je tak trochu zapojena v osudech většiny lidí z městečka a hlavně těch, se kterými se spřátelí. Největším otazníkem je však samotná Misuzu, které se zdají zvláštní sny. Sny o létání, které ji vracejí do minulosti. Navíc se zdá, že ji posedla tajemná choroba a s každým dalším snem je to jen horší. A co se stane, až se jí bude zdát poslední sen? Dokáže s tím Yukito něco udělat? Co se vlastně skrývá za legendou o okřídlené dívce?
Fajn, odmyslete si ironické komentáře na začátku, protože Air je skutečně něco, co byste neměli zmeškat. A předem vás varuju, připravte si kapesníky. Většina začíná brečet někde kolem šesté epizody, ti nejodolnější to vydrží až do poslední a tam se stejně rozbrečí. Nevím, jak bych mohla přesně popsat příběh Air. Začíná nevinně, nese se jenom v náznacích, objevují se nové postavy a skutečnosti. Zpočátku se zdá, že je to celé "jenom" o obyčejně neobyčejném životě lehce excentrické Misuzu... A i kdyby u toho zůstalo, nevadilo by mi to. Celé se to neslo v jakémsi lehce zasněném, poetickém tónu a atmosféra přímo dýchala létem. K tomu přispívala i celková kresba, kterou bych označila za typickou "oldschoolovku", což znamená velké oči, malinká pusa a nosík, dlouhé zářivé vlasy u dívek. Někomu to možná přijde přeplácané a já bych to tak nazvala taky, jenže Air je prostě třída v tom, co dělá a kvalita animace se mu rozhodně nedá upřít (však na ní taky dělal Key). Rozhodně se na to dívá dobře, je to plné světlých barev...
Zkrátka máte pocit, že se díváte jen na nějakou letní komedii s lehce tajmeným nádechem. Jenže pak děj začne gradovat a vy zjistíte, že všechno, co se děje, má dalekosáhlé následky a původně veselé anime se změní v jednu z nejsmutnějších věcí, co jsem kdy viděla. Už někde v polovině je vám jasné, jak to dopadne, ale stejně se díváte a doufáte společně s hrdiny, že všechno se v dobré obrátí.
Misuzu si prostě zamilujete: je sice nesamostatná, nešikovná a až moc hodná (typický druh postavy, kterým bych nejraději vyškrábala oči), ale přese všechno není otravná. Je sladká, snaží se nikomu nebýt na obtíž a zároveň je neuvěřitelně osamělá, hlavně kvůli své dětinskosti.
Yukita jsem na začátku trochu pomlouvala, ale dlužím mu omluvu, protože není typický anime hrdina. No, když se o teď chystám popsat, zní tak: hodný kluk, který má skutečně rád své přátele. Nalijme si čistého vína, takový koncept má 90% hlavních hrdinů, ale všechno je pouze o provedení, které bylo... odlišné. A příjemné. Vedlejší postavy jsou kupodivu rozvinuté, každá má své tajemství a nenašla jsem ani jednu postavu, která by mi lezla na nervy. Možná ze začátku Michiru, ale když se odhalil její příběh, můj pohled na ni se drasticky změnil.
Ráda bych komentovala hudbu v Air, ale kromě openingu si ji vlastně vůbec nepamatuju. Z toho můžu usoudit, že nejspíš nerušila, což je víceméně to, co od hudby v anime očekávám. Co se openingu týče, Tori no Uta je moc hezký song. Dokresluje pohádkovou a lehce mystickou atmosféru anime a pár dnů se udržela na mém osobním žebříčku TOP 10, i když si myslím, že se tam dostala hlavně kvůli své spojitosti s Air. Posuďte sami:
Každopádně mě anime Air nechalo plnou dojmů. Nikdy jsem neviděla nic tak smutného a optimistického zároveň. Krásně zobrazuje sílu vzpamatovat se i z těch nejtěžších ran osudu a znova žít. Je to skutečně romantické - a myslím doopravdy romantické, ne pseudoromantické jako některé mangy a jistá nejmenovaná kniha, kterou jsem už na svém blogu a kdekoliv jinde zpomlouvala dost - a přestože podobné věci obvykle nemusím, tentokrát jsem si to skutečně užila. Air je skutečně jedinečné dílko a zdánlivě ne příliš výjimečný nápad nám předkládá tak, že se výjimečným stává. Tak si to nenechte ujít a pokud máte náladu popřemýšlet si, jen do toho.

Zdroj obrázku: anime Air, režisér Ishihara Tatsuya, režisér animace Aratani Tomoe, zde
Zdroj videa: opening Air, zde

P.S.: Víte, že Air je založen na stejnojmenné japonské hře? A pak že ve hrách nebývají dobré příběhy. Znám spoustu zajímavých anime, které bývají založené na hrách - např. dnes už legendární série Higurashi no Naku Koro ni, která je známá taky pod anglickým názvem When They Cry nebo When Cicadas Cry.

5 lidí ohodnotilo tento článek.